|
| |

Gelleråsen, Karlskoga, Sverige 4 Maj 1969 (55)

Efter att bokstavligen ha lekt hem de båda svenska inbjudningsloppen i
Falkenberg och på Knutstorp blev det allvar för Ronnie när Velodromloppets
F3-klass drog igång på Gelleråsen. Det var nämligen årets första
SM-deltävling och till råga på allt Ronnies hemmabana. Tidigare under veckan
hade Ronnie hyrt banan och testkört. Att varvrekordet skulle få sig en knuff
var ställt utom allt tvivel. Under träningen runt Gelleråsen körde Ronnie
på 1.22,7 (där Reines rekord löd 1.24,2). Varvrekord kunde bara sättas under
tävling, så på sin ensamma väg mot målet och den hägrande segern noterade Ronnie 1.23,2
som bäst.
Tävlingarna inleddes med att den aktiva förarföreningen SARF överlämnade
sitt pris till Karlskoga MK som fjolårets bästa banarrangör. När F3-loppet
drog igång var det Torsten Palm som tog starten. Vid årets tidigare starter har
Ronnie uppenbarligen gasat för hårt i startögonblicket och därmed stått med
rykande hjul. Nu gasade han i stället för lite och var tvungen att kicka till
kopplingspedalen ytterligare en gång för att få upp varvet på motorn.
Palm ledde ända upp till
Velodromen innan Ronnie kunde återställa ordningen. Torsten lyckades dock
behålla sin andraplats resten av loppet. Bakom ledarduon låg Egge Haglund
länge på en andraplats, men snurrade rejält och föll tillbaka i fältet. Han
kämpade sig dock tillbaka, men fick nöja sig med att precis hamna utanför
pallen - slagen av Jonas Qvarnström med endast 0,6 sekunder. Uffe Svensson, som
ännu inte fått någon riktig fart i sin nya Brabham, blev femma och den sista
SM-pinnen tog Rolf Gröndahl före Eddie Jacobsson (i japanen Ikuzawas
fjolårs-Brabham).
Ronnie
bjuder Torsten Palm på SMOG-tabletter efter segern!
Resultat:
- Ronnie Peterson, Tecno, Karlskoga MK, 33.42,6
- Torsten Palm, Brabham BT21B, Karlskoga MK, 34.11,9
- Jonas Qvarnström, Brabham BT21, Stockholms BK, 34.22,2
- Egert Haglund, Tecno, Stockholms BK, 34.22,8
- Ulf Svensson, Brabham BT28, Falkenbergs MK, 34.27,7
- Rolf Gröndahl, Brabham BT21, Kalmar MK, 34.37,3
- Eddie Jacobsson, Brabham BT21B, Stockholms BK, 34.46,5
- Mats Byström, Stockholms BK, Brabham BT21B, 23 varv
- Ole Vejlund, Danmark, Tecno, 23 varv
- Per-Erik Eriksson, Stockholms BK, Brabham BT21B, 23 varv
- Jan-Olof Persson, Falkenbergs MK, Brabham BT16

|