|
| |

Falkenberg, Sverige 20 April 1969 (53)
Rolf
Gröndahl leder före Ronnie...
Ronnie Peterson i första starten för året på hemmaplan. Det blev i Västkustloppet i Falkenberg.
Ronnie, som sponsrades av den svenska firman SMOG, var mer eller mindre tvungen
att delta, trots att ett mycket större och lönsammare F3-lopp gick av stapeln
i Frankrike (där bl a Reine Wisell deltog). Ronnie vinner detta inbjudningslopp.
Deltagandet i F3-klassen blev tunnare än väntat då Brabham inte kunnat
leverera en enda av de tio vagnar som beställts av olika köpare i Sverige.
Startfältet blev än mer försvagat då Ingvar Pettersson, en av favoriterna,
körde av en drivaxel i sin fjolårsvagn under träning. En annan pigg nykomling
var Torsten Palm som var trea på träningen i sin första F3-tävling. Tyvärr
brast ett kopplingsstag så att han inte kunde ställa upp i själva loppet med
Uffe Svenssons fjolårs-Brabham.
I huvudtävlingen hade Ronnie Peterson stor uppvisning i sin nya Tecno. I
utklassningsstil varvade han samtliga konkurrenter och körde i ett våldsamt
tempo runt den regnvåta banan. Egge Haglund i en Tecno tampades såväl med en
outprovad vagn som med Mats Byström (Brabham) och Rolf Gröndahl (Brabham) innan
han efter ett par varv fick bryta p g a överhettning. Mats Byström gjorde f ö
en imponerande körning i Mike Keens fjolårsvagn - tvåa på träningen efter
Ronnie och sexa totalt trots två snurrningar. Tvåa efter Ronnie blev Jonas
Qvarnström som också kunde åka ifrån de övriga. Rolf Gröndahl låg länge
och väl på en andraplats, men snurrade på det sista varvet och fick släppa
fram Leif Hallgren i en Merlyn och nykomlingen Per-Erik Eriksson i en Brabham.
Bertil Roos, som inte fått någon träningstid, åkte upp sig från en
sistaplats till att bli åtta efter Rolf Tellsten.
Ronnie Pettersson helt överlägsen, hade även bästa varvtid med 48,0
sekunder. Resultat:
- Ronnie Peterson, Tecno, 24.24,8
- Jonas Qvarnström, Brabham, 29 varv
- Leif Hallgren, Merlyn, 29 varv
- P-E Eriksson, Brabham, 29 varv
- Rolf Gröndahl, Brabham, 29 varv
- Mats Byström, Brabham, 28 varv
- Rolf Tellsten, Brabham, 28 varv
- Bertil Roos, Brabham, 28 varv
- Jan O Persson, Brabham BT16, 28 varv
- Bengt Rådmyr, Lotus 41A, 28 varv
- Roger Hansen, Brabham BT21, 28 varv
- Lennart Engström, Lotus 41C, 26 varv

|