|
| |

Dalsland Ring, Bengtsfors, Sverige 7 September 1969 (72)
Ronnie
Peterson var i SM-finalen i F3 på Dalsland Ring helt överlägsen
och det blev en matt tillställning. Publiken hade sett fram emot ytterligare en rafflande duell
mellan Ronnie och Reine. Ronnie var startsnabbast, men följdes hack i häl av
Reine som smet förbi efter två varv, sedan bröt
Reine med fel på ingående axeln i växellådan. Ronnie kunde därefter åka
hem en överlägsen seger.
Ingvar Pettersson följde Ronnie på behörigt
avstånd, strax följd av Gustaf Dieden. Trots att Ingvar slog av på takten de
sista varven då en ventil trasslade var andraplatsen aldrig riktigt hotad. Jean Johansson kunde ta hem
fjärdeplatsen efter en hård fight med Bengt Rådmyr (i Leif Englunds gamla
Lotus 41). Den sista poängplatsen
tog Per Kjellberg i sin gamla Titan, som lyckades hålla Sten Axelsson bakom sig. Bland de som bröt märktes Torsten Palm som inte
kom överens med arrangörerna.
Detta var den sista deltävlingen som ingick i det svenska mästerskapet.
Ronnie hade redan innan tävlingen säkrat mästerskapet, men kunde nu med
flaggan i topp avsluta sin sejour i "gamla hemlandet" lika elegant som
han inlett året i Falkenberg 4½ månad tidigare. Detta var Ronnies sista
F3-lopp på svensk mark!
Resultat från Dalsland Ring:
- Ronnie Peterson, Karlskoga MK, Tecno-Nova 69, 20.51,8
- Ingvar Pettersson, Karlskoga MK, Brabham-Nova BT28, 21.06,7
- Gustaf Dieden, Karlskoga MK, Brabham-Nova BT28, 21.07,6
- Jean Johansson, Bengtsfors MC, Brabham-Lucas BT21, 21.16,8
- Bengt Rådmyr, Skövde MK, Lotus-Lucas 41F, 21.17,0
- Per Kjellberg, Göteborgs MF, Titan-Lucas Mk3, 21.25,0
- Sten Axelsson, Botkyrka MK, Lotus-Holbay 59, 21.32,0
- Leif Hallgren, Anderstorps MC, Merlyn-Lucas Mk10, 21.34,9
- Rolf Tellsten, Karlskoga MK, Brabham-Holbay BT21B, 27 varv

|