|
| |

3 juli 1966 "Dalsland Ring" Bengtsfors, Sverige (1)
Ronnie Peterson och debuten i Formel 3 skedde vid invigningen av den helt nya Dalsland Ring
utanför Bengtsfors - ett projekt som varit Erik Bergers eget speciella
skötebarn. Den nya banan är kort, bara 1700 meter, men en av de snabbaste i
landet - en F3:a gör i snitt 120 km/h runt banan.
Invigningsdagen avslutades med Formel 3-loppet. Det visade sig bli en affär
mellan Freddy Kottulinsky och Lasse Lindberg. Det trodde alla ända tills
målflaggan hade fallit. Då förkunnades det att dessa båda förare hade fått
en minuts tillägg för tjuvstart. Respektive förares depåer hade inte fått
reda på detta förrän på ett relativt sent stadium av loppet. Av denna
anledning hamnade de båda stockholmsförarna på sjunde respektive åttonde
plats i resultatlistan.
Nu gick segern till Uffe Svensson, drygt tio sekunder före dansken Jan
Heggov. Uffe vägrade att ta emot blommor och puss av kranskullan då han ansåg
att Freddy hade vunnit.
Ronnie kom till sitt elddop med den helt nyutvecklade Sweben. Konstruktionen
hade testats redan vid den första SM-deltävlingen på Knutstorp tidigare under
våren, då Egert Haglund dök upp med den nya skapelsen. Då drabbades "Egges"
Swebe av ett rambrott ock kraschade (beroende på felaktiga rör), men till
Ronnies debut i Bengtsfors var detta åtgärdat mot andra grejor som skulle få Sweben att hålla ihop bättre. Dessa förstärkningar hade redan tidigare
kommit Egert Haglund till godo och att Sweben var konkurrenskraftig visades bl a
i de tre SM-deltävlingar som hunnit köras (Egert blev femma på Skarpnäck,
fyra i "Velodromloppet" och fyra i "Midnattsloppet" på
midsommarafton).
För Ronnie gav debuten verkligen mersmak. Det blev en mycket hedrande
tredjeplats i den nybyggda Sweben, knappt 20 sekunder efter Ulf Svensson.
- Ulf Svensson, Brabham, 9.49,0
- Jan Heggov, Brabham, 10.01,5
- Ronnie Peterson, Swebe, 10.08,8 (snitthastighet 117,083 km/h)

|