| |
XXI
Grand Prix de Rouen 1973
European F2
Championship, Omgång 9
24 juni 1973, Circuit Rouen-les-Essarts, Frankrike (43) Ronnie Peterson
var väl kanske inte på bästa humör då
han efter den snöpliga avslutningen i Sveriges GP (då han tvingades släppa
ledningen på sista varvet efter en "pyspunka") åkte till Rouen i
Frankrike start i ett Formel 2-lopp. Även denna tävlingen blir dramatisk, men
på ett helt annat sätt. Ronnie berättar själv i sin krönika i Teknikens
Värld nr 14 -73: "Både Emerson och jag
såg fram emot tävlingen med stora förhoppningar. Vi skulle få ett bättre
chassi än tidigare. Men vi fick bara tre motorer och de var inte alls i gott
skick. På lördagsträningen inträffade en otäck olycka då skotten Gerry
Birell omkom. Han fick punktering och körde av banan. Farten var hög. Över
250 km/h. Olyckan fick oss att titta närmare på säkerhetsanordningarna runt
bana och det visade sig att skyddsräckena var rena råttfällorna. Arrangörerna
var ett förstklassigt exempel på ansvarslösa människor som bara försöker
hitta den billigaste tänkbara lösningen på säkerhetsfrågan utan en enda
tanke på människoliv. Vi förare krävde att farten på den långa rakan
skulle bromsas ner inför tävlingen och det löste man genom en chikan, en
konstgjord kurva. Det byggdes upp genom stora plastlådor. Det
var en sådan som halkat ut i banan under mitt första heat när jag jagade
Reine om fjärdeplatsen. Mitt framhjul träffade plastlådan och jag touchade
räcket. Än en gång fick jag belägg för hur dåligt det var. Trots att jag
bara nuddade vid det vek det sig. Jag slog sönder bilen så mycket att jag var
tvungen att bryta. Det fick även Reine Wisell och Sven Gunnarsson göra senare.
Praktiskt taget alla bilar bröt. Det är ingen tvekan om att Formel 2 har ett
mellanår just nu. Problemen ligger på motorsidan och nu går man bara och
väntar på att få nya motorer klassade. Då kanske det kan bli bättre."
Chikanen av
polystyrenblock hade satts upp på halva banbredden för att sakta ner bilarna,
men när Ronnie upptäckte hur bräcklig konstruktionen var, fanns den inte kvar
längre - alla körde av en liten bit här och där. Vid ett sådant tillfälle
åkte Ronnie av rejält, för i bästa Petersonstil hade han just satt snabbaste
varv.
Juni 24 |
2 x 20 varv x 5947 m +
sista 30 varven = 297.35 km |
Pole Position:
Jean-Pierre Jarier, 1'43.8 |
Snabbaste varv:
Jean-Pierre Jarier, 1'49.3" |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor/Trimmare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
23 |
Jean-Pierre Jarier, F |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
56'20.7" |
|
2 |
2 |
37 |
Jochen Mass, D |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - BDA/Hart |
56'40.0" |
|
3 |
3 |
4 |
Tim Schenken, AUS |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
56'41.4" |
|
4 |
4 |
32 |
Jacques Coulon, F |
Ecurie Filipinetti |
March 732 - BMW |
57'03.6" |
|
5 |
5 |
35 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Motor Racing Developments |
Brabham BT40 - BMW/Schnitzer |
57'10.6" |
|
6 |
6 |
33 |
Patrick Depailler, F |
Elf Coombs Racing |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
57'40.9" |
|
7 |
7 |
42 |
Brett Lunger, USA |
Space Racing |
Chevron B25 - BDA |
29 |
|
8 |
8 |
12 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
29 |
|
9 |
9 |
21 |
Tetsu Ikuzawa, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - BDA |
29 |
|
10 |
10 |
20 |
Brendan McInerney, IRL |
GRS International |
GRD 273 - BDA |
28 |
|
11 |
11 |
28 |
François Migault, F |
Shell Arnold Team |
Pygmée MDB18 - BDA |
- |
|
12 |
NC |
39 |
Colin Vandervell, GB |
Colin Vandervell |
March 732 - BDA |
24 |
|
13 |
NC |
1 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA |
11 |
|
14 |
DNF |
24 |
Hans-Joachim Stuck Jr, D |
STP March Engineering |
March 732 - BMW |
12 |
Olycka |
15 |
DNF |
5 |
Tom Pryce, GB |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
10 |
Toppackning |
16 |
DNF |
3 |
Reine Wisell, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - BDA |
7 |
Överhettning |
17 |
DNF |
18 |
Sten Gunnarsson, S |
Team Pierre Robert |
GRD 273 - BDA |
6 |
Överhettning |
18 |
DNF |
11 |
Bob Wollek, F |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
6 |
Olycka |
19 |
DNF |
22 |
Hiroshi Kazato, J |
GRS International / Team
Nippon |
GRD 273 - BDA |
0 |
Olycka |
20 |
DNS |
38 |
Jose Dolhem, F |
Team Surtees FINA |
Surtees TS15 - BDA/Hart |
- |
Olycka |
21 |
DNS |
7 |
Dave Morgan, GB |
Edward Reeves Racing |
Chevron B25 - BDA |
|
Återtagen startanmälan |
22 |
DNS |
30 |
Peter Gethin, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B25 - BDA |
|
" |
23 |
DNS |
34 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Elf Coombs Racing |
Elf 2 (Alpine A367) - BMW |
|
|
24 |
DNS |
31 |
Gerry Birrell, GB |
Chevron Racing Team |
Chevron B25 - BDA |
|
Förolyckades på träning |
25 |
DNS |
2 |
Ronnie Peterson, S |
Texaco Team Lotus |
Texaco Star (Lotus 74) -
BDA |
|
|
26 |
DNS |
16 |
Roger Williamson, GB |
Wheatcroft Racing
International |
March 732 - BDA (BMW ?) |
|
|
27 |
DNS |
36 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke-Mordaunt-Guthrie-Durlacher |
March 732 - BMW |
|
Olycka |
28 |
DNA |
8 |
John Wingfield, GB |
Marshall Wingfield Ltd |
Brabham BT40 - BDA |
|
|
29 |
DNA |
9 |
Richard Scott, GB |
Richard Scott |
Scott 1 - BDA |
|
|
30 |
DNA |
10 |
Jody Scheckter, ZA |
Motul Rondel Racing |
Motul M1 - BDA |
|
|
31 |
DNA |
14 |
Bill Gubelmann, USA |
Bill Gubelmann |
March 732 - BDA |
|
|
32 |
DNA |
15 |
Andrea de Adamich, I |
FINA |
Brabham BT40 - BDA |
|
|
33 |
DNA |
17 |
James Hunt, GB |
Hesketh Racing |
Surtees TS15- BDA |
|
|
34 |
DNA |
19 |
David Walker, AUS |
DART Racing |
GRD 273 - BDA |
|
|
35 |
DNA |
25 |
Silvio Moser, CH |
Silvio Moser |
Surtees TS10 - BDA |
|
|
36 |
DNA |
26 |
Vittorio Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
|
|
37 |
DNA |
27 |
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Beta Racing Team |
March 732 - BMW |
|
|
38 |
DNA |
29 |
- |
Shell Arnold Team |
Pygmée MDB18 - BDA |
|
|
39 |
DNA |
40 |
Dave McConell, CDN |
DWM Racing |
Surtees TS15 - BDA |
|
|
40 |
DNA |
41 |
Comte Adam Potocki, F |
GRS International |
GRD 273 - BDA |
|
|
Heat 1
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
Jarier |
36'22.7" |
|
2 |
Schenken |
37'22.0" |
|
3 |
Coulon |
37'27.4" |
|
4 |
Lunger |
37'37.6" |
|
5 |
Vandervell |
18 |
|
6 |
Ikuzawa |
18 |
|
7 |
Migault |
17 |
|
8 |
Kazato |
13 |
|
DNF |
Mass |
11 |
Oljetryck |
DNF |
Wollek |
1 |
Motor |
DNS |
Jaussaud |
- |
Körde i heat 2 |
DNS |
Gunnarsson |
- |
|
DNS |
Jabouille |
- |
|
|
Heat 2
Cla. |
Förare |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
W. Fittipaldi |
37'15.7" |
|
2 |
Jaussaud |
37'20.8" |
|
3 |
Dolhem |
37'21.3" |
|
4 |
Wisell |
39'05.1" |
|
5 |
Depailler |
18 |
|
6 |
E. Fittipaldi |
17 |
|
7 |
Pryce |
14 |
|
DNF |
Peterson |
13 |
Olycka |
DNF |
Williamson |
10 |
Oljetryck |
DNF |
Stuck |
6 |
Oljetryck |
DNF |
McInerney |
2 |
Stötdämpare |
DNS |
Gethin |
- |
|
|
|