| |
Foto
av Udo Klinkel
XXXIV
ADAC-Eifelrennen
European Trophy Formel 2, Omgång 3
2 maj 1971, Nürburgring Nord-Schleife, Adenau, Västtyskland (18)
Ronnie Peterson hade träningsmässigt inlett
F2-säsongen strålande. Snabbast i kvalet i tre av hittills fyra tävlingar. Nu
var det dags för den tredje deltävlingen i 1971 års EM och denna gång på
anrika Nürburgring. Ronnies 18:e F2-start sen debuten 1969. Ronnie, som har en otrolig respekt för "Ringen"
inleder fredagsträningen försiktigt, banan är mycket lång och krävande -
det tar lång tid att lära sig alla bukter och finter. Bilen är fulltankad och
Ronnie tänker nöta runt under en timme för att få grepp om samtliga 22 835
m. Den kuperade och rätt ojämna banan gör dock att Ronnies bil
"bottnar" och han tvingas in i depå för att höja den runt om. Denna
procedur får upprepas efter ytterligare ett varv, men därefter får Ronnie in
en bra rytm under sin fortsatta inlärningsprocess. När Ronnie har kört
åtta varv får han beskedet att han är träningssnabbast med hela sju sekunder
till närmaste man, vilket förvånar då Ronnie inte tagit i särskilt hårt.
Inför nästa träningspass justeras bilen för att Ronnie skall kunna köra
riktigt fort, men på ett och samma ställe snurrar Ronnie - varv efter varv i
samma långsamma kurva. Trots detta är tiderna fortfarande bäst, men då
Ronnie spinner av även i en annan kurva tvingas Ronnie i depå för att
närmare undersöka vad som orsakar avkörningarna med känslan att bakhjulen
låst sig. Ronnie berättar: "Vi plockade ner
växellådan och hittade ett löst lager, som fastnat mellan kuggarna. Det var
absolut den malören som gjorde att Bell och Cevert, men mig stående i depån,
kunde slå mina tider och ta dom två främsta platserna." Under
lördagens avslutande träning blir faktiskt Derek Bell den förste någonsin
som lyckas köra varvet på Nürburgring under 8 minuter - tiden blir 7.59,7 och
Ronnie är knappa sekunden efter. Denna tid är dock inofficiell och det blir en
annan man som kommer att gå till historieböckerna med denna titel... Det
blir Bell som i sin March tar starten, följd av Cevert och Ronnie. Under de
fyra första varven underskrider Ronnie Jackie Stewarts officiella varvrekord
från 1969 två gånger, bästa tiden är fantastiska 7.57, 1 med snittfarten
172,3 km/h. Sen händer det. På det femte varvet på väg ner mot Adenaubron,
tappar Derek Bells March oljetrycket och han tvingas omedelbart slå av motorn.
Cevert hinner uppfatta Bells varnande arm i luften, kastar sin Tecno ut i gruset
till höger och klarar sig precis förbi ett moln av damm. Ronnie blir helt
förblindad och ser inte skyddsräcket i högerkurvan som följer -
bakhjulspunktering och återigen en förstörd tävlingsdag!
Maj 5 |
10 varv x 22 962 m =
229.620 km |
Pole Position: Derek Bell,
7'59.7" |
Snabbaste varv: Ronnie
Peterson, 7'57.1" =172.308 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare, Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid,
Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
37 |
François Cévert, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - Ford BDA /Pederzani |
1:20'19.2" |
|
2 |
2 |
18 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69 - FVA |
1:20'37.0" |
|
3 |
3 |
3 |
Carlos Reutemann, RA |
Automobil Club Argentina /
YPF |
Brabham BT30 - FVA |
1:20'42.1" |
|
4 |
4 |
15 |
Peter Westbury, GB |
F. I. R. S. T. |
Brabham BT36 - FVA |
1:20'48.2" |
|
5 |
5 |
1 |
Graham Hill, GB |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
1:20'48.4" |
|
6 |
6 |
32 |
Niki Lauda, A |
Bosch Racing Team |
March 712M - FVA |
1:21'08.8" |
|
7 |
7 |
19 |
Wilson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl (Fittipaldi) |
Lotus 69 - FVA |
1:21'43.7" |
|
8 |
8 |
36 |
Dr Helmut Marko, A |
Ecurie Bonnier SA |
Lola T240 - FVA |
1:21'54.7" |
|
9 |
9 |
34
22 |
Gerry Birrell, GB |
Ecurie Ecosse
DNS J. & J. Stanton / Lotus Racing |
March 712M - FVA
DNS Lotus 69 - FVA |
1:22'23.8" |
|
10 |
10 |
17 |
Jo Siffert, CH |
Jo Siffert - Chevron Racing
Team |
Chevron B18 - FVA |
1:23'09.5" |
|
11 |
11 |
5 |
Bernd Terbeck, D |
Bernd Terbeck |
Brabham BT36 - FVA |
1:23'10.2" |
|
12 |
12 |
14 |
John Watson, GB |
John Watson |
Brabham BT30 - FVA |
1:23'25.1" |
|
13 |
13 |
9 |
Jürg M. Dubler, CH |
Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
1:23'50.8" |
|
14 |
14 |
43 |
John Cannon, CDN |
John Cannon |
March 712M - FVA |
1:23'58.3" |
|
15 |
15 |
25 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 712M - FVA |
1:24'07.7" |
|
16 |
16 |
16 |
John Wingfield, GB |
John Wingfield |
Brabham BT30 - FVA |
1:24'58.2" |
|
17 |
17 |
11 |
Jeremy Richardson, GB |
Paul Watson Racing
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
1:24'58.3 |
|
18 |
18 |
31 |
Mike Beuttler, GB |
Clarke - Mordaunt - Guthrie
- Durlacher |
March 712M - FVA |
1:26'01.6" |
|
19 |
19 |
35 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 712M - FVA |
1:26'25.2" |
|
20 |
20 |
23 |
Johnny Baldes, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59B - FVA |
1:27'45.0" |
|
21 |
21 |
38 |
Patrick Depailler, F |
Equipe Tecno ELF |
Tecno TF71 - FVA |
9 |
Oljetryck |
22 |
22 |
42 |
Helmut Gall, D |
Helmut Gall Autofunk Racing
Team |
Tecno TF71 - FVA |
9 |
|
23 |
DNF |
10 |
Brian Cullen, GB |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
8 |
Oljetryck |
24 |
DNF |
6 |
Ernesto 'Tino' Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
5 |
Vevaxel |
25 |
DNF |
44 |
Jean-Pierre Jaussaud, F |
Ecurie Shell - Arnold |
March 712M - FVA |
5 |
Bromsar |
26 |
DNF |
33 |
Ronnie Peterson, S |
SMOG - March Engineering |
March 712M - FVA |
4 |
Olycka |
27 |
DNF |
30 |
Derek Bell, GB |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
4 |
Motor |
28 |
DNF |
2 |
Tim Schenken, AUS |
Rondel Racing |
Brabham BT36 - FVA |
4 |
Motor |
29 |
DNF |
26 |
Dieter Quester, A |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 712M - BMW |
3 |
Växellåda |
30 |
DNF |
21 |
Reine Wisell, S |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
3 |
Oljeläckage |
31 |
DNF |
28 |
Hans Joachim Stuck Jr, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT30 - FVA |
3 |
Växellåda |
32 |
DNF |
7 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
3 |
Olycka |
33 |
DNF |
29 |
Henri Pescarolo, F |
Frank Williams Motul March |
March 712M - FVA |
3 |
Bromsar |
34 |
DNF |
24 |
Rolf Stommelen, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT36 - FVA |
2 |
Motor |
35 |
DNF |
4 |
Carlos Ruesch, RA |
Automovilclub Argentina /
YPF |
Brabham BT36 - FVA |
2 |
Kolvringar |
36 |
DNF |
12 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
1 |
Växellåda |
37 |
DNF |
20 |
Richard Scott, GB |
LIRA - Team Lotus |
Lotus 69 - FVA |
0 |
Mekanik |
|
|
|
|
|
|
|
|
27 |
DNS |
27 |
Wilhelm 'Willi' Deutsch, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 702 - FVA |
|
Trasigt chassi |
|
|
|
|
|
|
|
|
28 |
DNA |
8 |
Gianluigi Picchi, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
29 |
DNA |
39 |
Claudio Francisci, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
30 |
DNA |
40 |
Giovanni Salvati, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
31 |
DNA |
40 |
Arturo Merzario, I |
Racing Team IRIS |
Tecno TF70 - FVA |
|
|
32 |
DNA |
34 |
Tom Walkinshaw, GB |
Ecurie Ecosse |
March 712M - FVA |
|
|
|