| |
3 Preis von Baden-Württemberg und
Hessen
European F2 Championship, Omgång 8
11 oktober 1970, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland (13)
Ronnie Peterson gör en bra första tidsträning
inför säsongens avslutande F2-lopp - Ronnie kör in som tvåa efter Cevert.
Det är också sista omgången i Europamästerskapet. Den som kan hota Ronnies
fjärdeplats i det totala sammandraget är Dieter Quester. Under den andra
tidsträningen kör Ronnie in på 2.09,0 och denna helg är ingen snabbare.
"Pole position" för Ronnie med andra ord, detta i sin trettonde
F2-start - vad det nu kan betyda...
I huvudtävlingen kommer
Ronnie iväg som tvåa efter François Cevert och tvingas även släppa förbi
sig Clay Regazzoni och Dieter Quester redan på det första varvet. Emerson
Fittipaldi trycker på bakifrån och Ronnie har all möda i världen att hålla
sin position. Cevert tvingas bryta i ledning med havererad motor. På det sista
varvet kör Regazzoni och Quester ihop och spinner av banan, men de har byggt
upp ett betryggande försprång och kan åter ta sig in i loppet - dock med
omkastade positioner. Dieter Quester (BMW F270) vinner, Clay Regazzoni (Tecno
70) slutar tvåa och Ronnie Peterson i en March 702 tar den tredje pallplatsen.
Snabbaste varv: Dieter Quester med 2.08,7. Ronnie kör
även ett sportvagnslopp samma dag på Hockenheim. Mer om detta på annat
ställe... Slutsammanställning
Europatrofén Formel 2:
- Clay Regazzoni, Tecno 70-Ford, 44 p
- Derek Bell, Brabham BT30-Ford, 35 p
- Emerson Fittipaldi, Lotus 69-Ford, 25 p
- Ronnie Peterson, March 702-Ford, 14 p
- Dieter Quester, BMW 270, 14 p
Oktober 11 |
35 varv x 6661 m =
233.135 km |
Pole Position: Ronnie
Peterson, 2'09.0" |
Snabbaste varv: Dieter
Quester, 2'08.7" = 189.897 km/h |
Pos |
Cla. |
# |
Förare,
Nationalitet |
Stall |
Bil - Motor |
Tid, Varv |
Anmärkning |
1 |
1 |
1 |
Dieter Quester, A |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
1:16'34.4" |
|
2 |
2 |
4 |
Clay Regazzoni, CH |
Tecno Racing Team |
Tecno 70 - FVA |
1:16'36.1" |
|
3 |
3 |
16 |
Ronnie Peterson, S |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
1:17'03.3" |
|
4 |
4 |
9 |
Emerson Fittipaldi, BR |
Team Bardahl |
Lotus 69 - FVA |
1:17'03.6" |
|
5 |
5 |
25 |
Carlos Reutemann, RA |
Automovil Club Argentina |
Brabham BT30 - FVA |
1:17'42.9" |
|
6 |
6 |
2 |
Derek Bell, GB |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
1:17'46.9" |
|
7 |
7 |
3 |
Dieter Basche, D |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
1:18'31.2" |
|
8 |
8 |
8 |
Vittorio Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
1:18'42.9" |
|
9 |
9 |
12 |
Hermann Unold, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT30 - FVA |
34 |
|
10 |
10 |
36 |
John Wingfield, GB |
John Wingfield |
Brabham BT30 - FVA |
33 |
|
11 |
11 |
30 |
Comte Adam Potocki, F |
Adam Potocki |
Lotus 69 - FVA |
33 |
|
12 |
12 |
26 |
Brian Cullen, GB |
Brian Cullen |
Brabham BT23C - FVA |
32 |
Koppling |
13 |
13 |
24 |
Bruno Frey, CH |
Midland Racing Team |
Tecno 69 - FVA |
31 |
|
14 |
DNF |
7 |
Ernesto Brambilla, I |
Scuderia Ala d'Oro |
Brabham BT30 - FVA |
29 |
Drivning bränslepump |
15 |
DNF |
35 |
Johnny Blades, GB |
Johnny Blades |
Lotus 59B - FVA |
25 |
Koppling |
16 |
DNF |
17 |
Malcolm Guthrie, GB |
Malcolm Guthrie Racing |
March 702 - FVA |
21 |
Ventilfjäder |
17 |
DNF |
31 |
Richard Scott, GB |
M R E Team Obrist |
Brabham BT30 - FVA |
20 |
Bränsleenhet |
18 |
DNF |
5 |
François Cévert, F |
Tecno Racing Team |
Tecno 70 - FVA |
17 |
Motor |
19 |
DNF |
28 |
Mike Goth, USA |
The Paul Watson Race
Organisation |
Brabham BT30 - FVA |
16 |
Överhettning |
20 |
DNF |
11 |
Bernd Terbeck, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
Brabham BT23C - FVA |
15 |
Växellåda |
21 |
DNF |
39 |
Robert Lamplough, GB |
Robert Lamplough |
Lola T100 - FVA |
13 |
Koppling |
22 |
DNF |
23 |
Xavier Perrot, CH |
Squadra Tartaruga |
March 702 - FVA |
8 |
Bränsleledning |
23 |
DNF |
10 |
Hannelore Werner, D |
Eifelland Wohnwagenbau |
March 702 - FVA |
6 |
Vattenledning |
24 |
DNF |
14 |
Tetsu Ikuzawa, J |
Tetsu Ikuzawa Racing
Partnership |
Lotus 69 - FVA |
6 |
Ventilfjäder |
25 |
DNF |
32 |
Roland Binder, D |
Roland Binder |
Tecno 68 - FVA |
1 |
Pluggänga |
26 |
DNF |
37 |
Jean-Pierre Beltoise, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
0 |
Bränslepump |
27 |
DNF |
18 |
Alistair Walker, GB |
Alistair Walker Racing |
Brabham BT30 - FVA |
0 |
Olycka |
28 |
DNF |
15 |
Peter Westbury, GB |
F I R S T |
Brabham BT30 - FVA |
0 |
Bränslepump |
29 |
DNS |
2 |
Derek Bell, GB |
Bayerische Motoren Werke |
BMW 270 |
|
Olycka under träning |
30 |
DNS |
19 |
Jean-Pierre Jabouille, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
31 |
DNS |
38 |
Patrick Dal Bo, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
32 |
DNA |
20 |
Patrick Depailler, F |
Constructions Mechanyques
Pygmée |
Pygmée MDB15 - FVA |
|
|
33 |
DNA |
21 |
Alan Rollinson, GB |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
34 |
DNA |
22 |
Tommy Reid, IRK |
Irish Racing Cars |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
35 |
DNA |
27 |
Reine Wisell, S |
Publicator Racing |
Chevron B18 - FVA |
|
|
36 |
DNA |
29 |
Brian Nelson, GB |
The Paul Watson Race
Organisation |
Crosslé 18F - FVA |
|
|
37 |
DNA |
33 |
Tim Schenken, AUS |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
38 |
DNA |
34 |
François Mazet, F |
Sports Motor International |
Brabham BT30 - FVA |
|
|
|