| |
Ronnie Peterson har de facto fått en del
böcker skrivna om sig. På svenska kom en fin och inbunden bok redan 1971, men i
övrigt är det mest sladdriga bokhäften som i Sverige sammanfattat livet på
vår störste racingstjärna någonsin. De mer genomgripande sammanställningarna
har hittills varit på
engelska och franska, men plötsligt - 25 år efter Ronnies död - dök så ett
nytt praktverk upp. Johnny Tiplers magnifika bok om SuperSwede som också finns i
en svensk utgåva efter bearbetning av Sveneric Ericsson &
Kenneth Olausson.
Se nedan med mer information om de flesta böcker om och med Ronnie...
|
Författare, utgivningsår, boktitel och innehåll |
|
Ronnie! Boken om segrarna, krascherna, konkurrenterna, vännerna.
Sveneric Eriksson & Ronnie Peterson, år 1971
Boken om Ronnie kom ut i slutet av 1971 och låter berätta om en
fantastisk säsong. Textansvarig är Sveneric Eriksson, men boken bygger
mycket på intervjuer med Ronnie själv. Sveneric kom att bli en mycket
god vän till Ronnie.
I kronologisk ordning redogörs om lopp efter lopp under den
fantastiska 71-års säsong då Ronnie kommer två i förar-VM Formel 1,
vinner EM i Formel 2, samt tar hem ett par segrar i olika sportvagnar.
Boken är inbunden och det är ganska enkelt att få tag på fina
exemplar till en rimlig penning här hemma i Sverige. Att intresset är
stort för Ronnie även internationellt stod helt klart då ett ex av
boken såldes på en stor auktionssajt för närmare tusingen efter en
tuff budgivning...
I samband med bokens utgivning vid Sportpromotion AB i Malmö
lanserades även Ronnie Peterson Fan Club.
|
|
|
|
Formula 1 - bilar, förare, banor
En bok om Formel 1 som kom ut 1971, men som beskriver bilar och förare
från säsongen 1970. Omslaget visar en bild på Ronnie Peterson i en
March 701 från debutloppet i Monaco.
Ronnie hade inte ett riktigt fabrikskontrakt med March utan körde
under säsongen som privatanmäld för Colin Crabbe - en antikhandlare
från London. Detta till skillnad från Reine Wisell som i slutet av
säsongen tog poäng och pallplacering för Lotus.
|
|
|
|
Träff med... Ronnie
Detta är en bok, eller snarare ett häfte, som är mycket svår att
få tag på. Den publicerades inför 1972-års säsong och tar upp såväl
F1 som sportvagns- mästerskapet. Varje tävling har sitt avsnitt och
möjlighet ges att efterhand själv fylla i resultaten.
Den här säsongen floppade March rejält med de olika
experimentvagnarna 721, 721X och 721G. Framgångarna i Formel 1 uteblev
för Ronnie under året...
...desto bättre gick det i sportvagns-VM där Ronnie bidrog till att
köra hem mästerskapet för Ferrari i en 312 PB tillsammans med Tim
Schenken.
|
|
|
|
Grand Prix - Ronnie Peterson och hans sport
George Johansson, år 1974
Lagom till 1974 års säsong gav Teknikens Värld ut ett bokhäfte om
Formel 1 och där Ronnie prydde omslaget i den tilltänkta vinnarbilen
Lotus 76. Nu floppade bilen rejält och Ronnies framgångar uteblev detta
år.
Boken är ganska lätt att få tag på, men den är limbunden och
sidorna ramlar ur i takt med bläddrandet. Kolla att alla sidor finns med!
Du hittar inget nytt under solen, men för en samlare är häftet ett
måste...
|
|
|
|
Ronnie Peterson; Grand Prix Racing
Driver - The Story of a Search for
Perfection
Alan Henry (i samarbete med Ronnie Peterson), år 1975
Om Ni endast skall ha en bok om Ronnie Peterson så är det denna!
Mycket och intressant läsning om Ronnie - en bok av den välrenommerade
motorskribenten Alan Henry. Att han skrivit den tillsammans med Ronnie
borgar för att det mesta är sant (även om en del faktafel står att
finna) och dessutom får vi en historisk återblick till Ronnies tidiga
år som har sitt intresse.
Boken är inbunden och hittas lätt i England i antikvariat med
motorlitteratur. Priset brukar som lägst vara kring £25.
Bokens främsta värde ligger i all den bakgrundsinformation som
presenteras från många av Ronnies tävlingar genom åren. Mycket av det
som stått att läsa i svenska tidningar som rubriker och spekulationer
får här sin förklaring. Då boken endast sträcker sig fram till -75
såg Alan Henry till att komma ut med en senare utgåva efter Ronnies
tragiska bortgång -78 (se nedan).
|
|
|
|
FORMULA 1 Herbert
Müdsam/bild och Sven Zettergren/text, 1976
Många fina illustrationer, ett måste för den grabb som ville veta
mer (om inte allt) om Formel 1 - dessutom fanns Ronnies bil avbildad i
boken...
|
|
|
|
Ronnie Peterson - La Race des Seigneurs
Martine Camus, år 1978
Liksom många andra lät även fransmannen Martine Camus publicera en
bok om Ronnie efter dennes tragiska bortgång 1978.
Ronnie kom att vinna en hel del lopp i Frankrike, bl a var det i
Frankrike som Ronnie tog sin första seger i Formel 1 år 1973. På detta
sätt kom Ronnie att vinna många franska hjärtan - ungefär på samma
sätt som italienarna höll Ronnie högt.
Boken är en biografi skriven på franska och relativt enkel att få
tag på (kolla auktioner på www.ebay.com)...
Det främsta bidraget är en del fotografier på Ronnie som inte hör
till de vanligaste som normalt publiceras. Boken är limbunden med mjuka
pärmar, så ta det försiktigt i bläddrandet - en dag blir säkert boken
än mer värdefull!
|
|
|
|
RONNIE - racerföraren
Rune Månzon, år 1978
Det här bokhäftet, som utkom kort efter Ronnies bortgång, skrevs av
Rune Månzon - en mångårig motorsportjournalist vid DN som också fanns
på plats vid den sista tragiska tävlingen. På 76 sidor får vi Ronnies
liv berättat med hjälp av många trevliga fotografier - de flesta tagna
av Rune själv.
Det här är en bok som ofta dyker upp till försäljning på auktioner
och i antikvariat. Trots limbindningen har många exemplar överlevt de
första 25 åren. En läsvärd sammanställning om Ronnie...
|
|
|
|
Ronnie Peterson - SuperSwede
Alan Henry (i samarbete med Ronnie Peterson), år 1978
Kort efter Ronnies död 1978 lät Alan Henry
publicera en nyutgåva av sin bok om Ronnie från -75. Boken fick titeln
"Ronnie Peterson - SuperSwede". Den hade kompletterats med en
kortare sammanställning av Ronnies fortsatta framfart åren 1975-78 -
dock inte i direkt samarbete med Ronnie.
Boken är limbunden med mjuka pärmar. Relativt
enkel att få tag på och ofta till salu på engelska antikvariat för
£20-£40 beroende på skick. En högst rekommendabel investering.
Boken innehåller även en sammanställning av
Ronnies lopp åren 1970-1978, men det bör uppmärksammas att denna lista
inte är komplett.
|
|
|
|
The Viking Drivers - Ronnie Peterson and Gunnar Nilsson
Fredrik af Petersens, år 1979
Som nära vän till både Ronnie och Gunnar, lät året efter att de
båda racer- förarna så tragiskt ryckts ifrån oss publicera en inbunden
bok på lite lustig engelska.
Det mesta som skrivs känner vi igen från andra artiklar och böcker
om Ronnie & Gunnar, men här finns även en del berättelser från den
innersta kamratkretsen som är av läsvärd natur.
Från att under många år ha varit svår att få tag på, dyker boken
numera upp allt som oftast på framförallt auktionssajten ebay. Den
brukar gå att få loss för £10, även om priset på antikvariat normalt
är det dubbla.
Boken skall ha ett löstagbart dammskyddande omslag.
|
|
|
|
Ronnie Peterson Formula 1– Super Swede
År 2003 av John Tipler (svensk bearbetning av Sveneric Ericsson &
Kenneth Olausson) Coterie Press Ltd.
232 sidor, tryckt på 160 gr
papper, format 28 x 28 cm, storformat cirka 300 bilder
(795:-) Ett riktigt praktverk om Ronnie
Peterson. Många tidigare ej visade fotografier, även ur den privata
samlingen. All heder åt detta tappra försök att reda ut Ronnies liv å
leverne...
|
Så här skrev George Johansson i sin recension av
boken:
"Ronnie
Peterson från Örebro är den störste svenske racerföraren genom
tiderna. Denna mörka höst år 2003 är det 25 år sedan Ronnie Peterson
dog i sviterna efter en startkrasch på Monzabanan i Italien. En av de
banor där han vunnit några av sina största segrar. Långsamt, mycket långsamt har medvetandet växt i Sverige om
Ronnies storhet som racerförare. Hans storhet som förare låg på två plan: Han gav allt, han
var vad engelsmännen kallar ”a true racer”. Han hade en i det
närmaste övernaturlig bilkontroll. Hans enda problem var att han
”körde runt problemen” i stället för att analytiskt och finstämt
(som Niki Lauda) ställa in bilen optimalt. Men i 1970-talets racerdepåer var han vid sidan av Jackie
Stewart, Niki Lauda och Emerson Fittipaldi den dominerande föraren. 25
år efter hans död finns det nu en staty av stadens store son i Örebro,
inte långt från den plats där Ronnie hade sitt föräldrahem.
Engelsmannen John Tipler, författare av åtskilliga Formel
1-böcker har tagit sig an ämnet på bred front. Vi får följa Ronnies liv och
karriär från de första åkturerna på familjens trädgårdstraktor via
genombrotten i Formel 3 fram till den ödesdigra starten på Monza 1978. Bildmaterialet är mer än generöst i den 28 x 28 cm stora
boken, många bilder som aldrig visats förut, inklusive sidor ur Ronnies
privata fotoalbum. Ett tittskåp tillbaka till den tid då livet i Formel
1-depån var betydligt mer idylliskt än nu. Men farorna i sporten var
paradoxalt nog mycket större, den avslappnade attityden till trots. En komplett sammanställning av alla Ronnies lopp, från den
första starten i Höör med en Robardie 200 kubik kart (Jo, han vann!)
till det sista loppet på Monza.
” Ronnie Peterson Formula 1 – Super Swede” är en, i
många bemärkelser, stor bok om Sveriges störste och främste
racerförare genom tiderna: Bengt Ronnie Peterson från Örebro, född
1944, död 1978."
...tyvärr är det lite för mycket fel i boken. Vi får hjälpas åt att
rätta till detta till nästa utgåva. Men köp boken - se var Du kan hitta den billigast på www.bokpris.com!
|
|
|
|
Grand prix 1979
Willy Richard, år 1979
Denna serietidning i form av ett tunnare bokhäfte lockar med Ronnie Peterson
och utdrag ur alla
Formel 1. Serien tar avstamp i säsongsavslutningen 1978, därav Ronnies
närvaro, men i övrigt är det 1979 som avhandlas.
Häftet är naturligtvis ett måste för varje
"Ronniesamlare" och är ofta till salu för en ringa penning på
den svenska auktionssajten www.tradera.se.
Det man kan notera är hur
serien tydligt visar hur Patrese svänger in framför Ronnie...
|
|
|
|
Motorns mästare
Sigward Andersson
Den första utgåvan av Motorns mästare 68-69 kom 1968 och hängde
således på Ronnie och Reine redan under de avslutande åren i Formel 3.
Vill man läsa om Ronnie står det mycket att finna till och med utgåvan
78-79.
Böckerna, i form av häften i A5-format, är limbundna med mjuka
pärmar. Endast efter sporadiskt bläddrande faller de lätt isär, så ta
det försiktigt!
Motorns mästare innehåller mycket snabbfakta och korta referat från
de flesta motorsporttävlingarna av intresse. En nackdel är att hela
säsongen inte täcks in då sammanställningen endast sträcker sig t o m
september månad - dvs utgåva 68-69 handlar t ex om 68-års säsong och
redogör för de tävlingar som planeras för kommande säsong.
Ronnie kom att vara frontfigur på ett flertal omslag på
årsutgåvorna av Motorns mästare...
|
|
|
|
Motorsporten i dag
Picko Troberg
Motorsporten idag 1968 var den första utgåvan av den gamle
racerföraren Picko Trobergs samling av artiklar i ämnet. Häftet
publicerades hösten 1967 och behandlade i stort tävlingar från den
gångna säsongen.
Häftet är i likhet med många andra svenska sammanställningar om
motorsport limbundet och stor försiktighet måste iakttagas om det inte
skall falla sönder.
|
|
|
|
Årets BIL sport
Utgiven av Svenska Bilsportförbundet
Den första årsboken "Årets BIL sport 68-69" kom 1969 och
avhandlade 68-års säsong. Trots att boken är inbunden så spricker
tidiga exemplar av boken lätt upp i pärmryggen, lätt hänt vid flitigt
bläddrande...
...vilket boken väl är värd. Särskilt de första åren som lät
berätta om eran Ronnie-Reine i Formel 3.
Böckerna är relativt enkla att få tag på, men ofta till ett högt
pris. Dock väl värd en investering. Biblioteksutgåvan med grönt omslag
håller bättre. De många medarbetarna är idel
kända namn i motorsportkretsar...
|
|
|
|
John Player Yearbook
Edited by Barrie Gill
Den första utgåvan "John Player Yearbook 1972" behandlade
motorsport- säsongen -71. För de som vill läsa om Ronnies framfart
under 70-talet är dessa årsböcker en guldgruva. Ronnie kom att pryda
omslaget vid ett par tre tillfällen.
Utöver resultat och referat från de flesta motorsporttävlingar finns
även en del historiska återblickar.
Böckerna är inte omöjliga att få tag på. De är tjocka, limbundna
med mjuka pärmar i ett format mellan A5 och A4.
|
|
|
|
Cars stora billexicon
Denna samling böcker, som bestod av 36 lexikon och 36 reportageböcker
samt ett otal faktakort som samlades i en särskild pärm, gavs ut under
senare delen av 80-talet. Det var en efterlängtad present i brevlådan
då bokpaketen dök upp varje månad.
Bland fakta om de flesta bilmärken
står mycket att läsa även om de bilar Ronnie kom att ratta i karriären
- BMW, Ferrari, Lotus, March och Tyrrell. Specialreportage om Colin
Chapman och Enzo Ferrari.
|
|
|
|
March - The Rise and Fall of a Motor Racing Legend
Mike Lawrence, år 2001.
Den här boken av Mike Lawrence är den kompletta bibeln om March
historia. Den kom ut redan 1989 under annat namn och i en något
annorlunda utformning - "Four Guys and a Telephone". Ronnie körde March åren 1970-72, samt
1976 då det även blev en seger i F1-bilen. Den nya utgåvan har ännu
inte börjat dyka upp som begagnat auktionsobjekt, men den finns att
beställa på internet för ett pris strax över £20. Ett tips - köp
den! Den är väl värd all läsning om Ronnie och March...
|
|
|
|
LOTUS 72 - Formula
One Icon
Michael Oliver, år 2003. Om Ni skall ha
endast en bok om Lotus 72 så är det denna. Den kompletta
sammanställningen i en nyutkommen bok av Michael Oliver. Dyr,
men väl värd pengarna. Självklart mycket om Ronnie och många underbara
fotografier. Köp den!
|
|
|
|
George Johanssons motorblandning
Gorge Johansson, år 2000.
En större del av denna bok innehåller en sammanfattning av Ronnies karriär på 32 sidor [Ronnie Peterson,
1900-talets snabbaste svensk]. Boken är skriven av den forne
medarbetaren på Teknikens Värld - Georg Johansson (som också kom att
bli god vän med Ronnie).
|
|
|
|
Lotus Racing Cars - Dominance,
Decline and Revival 1968-2000
John Tipler, år 2001
En bok i mängden av intressanta böcker om Lotus. Har Ronnie på
omslaget. Inbunden och välskriven. En hel del fakta och mängder av bra
fotografier.
Det är svårt att rekommendera någon särskild Lotus-bok, men denna
erbjuder till ett hyfsat pris en ganska god sammanställning inkluderande
en hel del om allas vår Ronnie Peterson.
|
|
|
|
Life at the Limit - Triumph and
Tragedy in Formula One
Sid Watkins, 1999
En bok skriven av professor Sid Watkins som från säsongen 1978 kom
att anlitas som förarnas egen läkare inom Formel 1. Gjorde vid ett
flertal tillfällen avgörande insatser, men fick tyvärr spela en
underordnad roll vid behandling av Ronnie efter kraschen på Monza (Sid
blev t o m hindrad av nitiska vakter att ta sig fram till den svårt
skadade Ronnie)...
Kapitel fyra i boken "10 September 1978 - Monza" behandlar
vad som hände vid Italiens GP. Mycket intressant läsning.
|
|
|
|
LOTUS 70 * 72 * 77 * 78 * 79 * 95T * 107B
Colin Pitt, år 2002
Bokhäftet är en sammanställning av en del tidningsartiklar som
publicerats om de Lotusmodeller titeln redovisar. Man kan dock fråga sig
varför ingenting finns samlat om Lotus 76...
I boken finns även ett par intressanta artiklar om Ronnie Peterson som
person. Finns att beställa för £13.95 på www.motosportbooks.co.uk,
men mitt tips är att Ni istället besöker affären i London - en
guldgruva för intresserade av motorsport. Ligger i en liten gränd i
direkt anslutning till Leister Square...
|
|
|
|
From Indianapolis to Le Mans
Tommaso Tommasi, år 1974 (engelsk utgåva)
Denna bok kom ut för första gången på italienska 1972. Den
innehåller många vackra fotografier av David Phipps. Förord av Juan
Manuel Fangio!
Av särskilt intresse för "Ronnie-fans" är det kapitel som
Ronnie själv har skrivit om hur det är att köra på Watkins Glen (där
Ronnie tagit hem ett par segrar i såväl Formel 1 som i sportvagns-VM).
Olika förare får ge sin version på olika banor.
Boken är ett praktverk och innehåller mycket information om samtliga
banor av intresse i motorsportsammanhang. |
|
|
|
GRAND PRIX AT THE GLEN
Robert B Jackson, år 1974
Ronnie stoltserar på framsidan av denna bok om Watkins Glen - en bana
där Ronnie kunde fira en del triumfer i såväl Formel 1 som i
sprotvagnssammanhang.
|
|
|
|
"UNBEATABLE" BM år
1979 av Jeremy Walton
Mycket bra bok om de fantastiska åren under 70-talet då BMW gjorde
så bra ifrån sig på tävlingsbanorna. Ronnie var en starkt bidragande
orsak och han tävlade såväl i den spektakulära 3.0 CSL "Batmobil"
(som senare kom med större motorer) och 320i.
Kör ju själv en M6:a och hade så gärna velat få koll på om Ronnie
finns på något fotografi i en 635:a....
|
|
|
|
Världsstjärnorna, Årets Sport,
Kamera, Aktuellt, m fl Alla olika årssammanställningar...
...naturligtvis är Ronnie med, men jag vill i detta sammanhang nämna
en tjock bok som kom ut för några år sedan om de största svenska
idrottsmännen (och -kvinnorna genom tiderna) och som jag förträngt
namnet på. I vilket fall fanns en del motorstjärnor med, men inte Ronnie
Peterson. Däremot Kenny Bräck. Inget ont om Kenny - en kanonförare -
men visst är det lite som när Helena Bergström blev vald till
århundradets svenska filmstjärna framför Greta Garbo och Ingrid
Bergman...
|
Lite annat ur böcker...
Ur boken 'Gilles Villenueve: The
Life of the Legendary Racing Driver', av Gerald Donaldson.
"That would be a bloody fantastic spectacle, I can tell you. We would take corners one gear lower than we do
now,
and get the cars sideways. You know, people still rave about Ronnie Peterson in
a Lotus 72, and I understand that. I agree with them. That's the kind of
entertainment I want to give the crowds. Smoke the tyres! Yeah!"
"Gilles particularly liked to hear
about Ronnie Peterson, his favorite F1 driver. He had seen Peterson's
spectacular sideways displays on television and in person at the Grand Prix at
Mosport in 1971. He and Joann stood on the outside of Turn One in the rain
watching the cars of the stars tiptoe around in admittedly terrible conditions.
The exception was Peterson, who powered his rain-tired March up from sixth on
the grid to engage polesitter Jackie Stewart in a tremendous tussle. He muscled
past him into the lead and stayed there for thirteen laps until he clouted a
backmarker (the Canadian driver George Eaton in a BRM). Peterson continued to
drive in total disregard of the weather and the bent nose of his March. Stewart
won, with Peterson a close second, but it was Ronnie who impressed Gilles."
|