Denna sida uppdaterades senast
2018-12-29.
Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström.
Du är besökare
Det
stod klart redan när jag köpte min Volvo 142 GL -72a - något behövde göras åt
motorutrymmet... Det såg väl okey ut, men behövde minst sagt fräschas upp.
Framförallt motorn såg ut att behöva få en översyn med tanke på all olja och
skit som satt sig efter de dryga 40 årens användning...
Och när en frostplugg på baksidan av toppen plötsligt "försvann" så gav det ena
det andra...
Innehåll:
Uppdatering 1
Söndagen den 6 november 2016
|
|
Sisädär... Motorhuven bortskruvad... Och
där ser vi får B20E med en förlorad frostplugg på baksidan av
topplocket... |
En myriad av sladdar å slangar - här gäller det att
ha koll på hur saker och ting hänger ihop... |
|
|
Själva insprutningspaketet
bortplockat... |
...och till slut även toppen... |
|
|
Här framgår med önskvärd tydlighet
uppfräschningsbehovet... |
...ett tjockt lager ingrodd blandning av smuts, lera
och olja... |
|
|
En hel del grejor måste lossas innan
lyft av motor och växellåda... |
...och helt klart läcker det olja någonstans... |
|
|
En motorlyft inhandlas på Biltema och
monteras ihop i vardagsrummet... |
Bilen rullas ut... Det är i början av november 2016
och jag tror jag har lossat allt så att motorpaketett ska kunna lyftas
ur... |
|
|
Allting är klart för lyft, men det
börjar skymma och i det första försöket går de nya spännbanden av... |
...och morgonen därpå skall jag åka till USA en
vecka (över presidentvalet)... motorlyft får vänta till hemkomsten... |
Uppdatering 2 Söndagen den 20 november 2016
|
|
Men vad händer? Under min bortavaro
drabbas Stockholm av det värsta snöovädret på 111 år... |
...och kapellet över bilen håller naturligtvis inte
tätt... cylindrarna i motorn (utan topplock) är fyllda av vatten visar
det sig... |
|
|
Men äntligen har den värsta snön smältit
bort och med ordentliga kedjor får jag till slut ur motor och
växellåda... |
...ska faktiskt bli roligt att ta sig an detta
paket... och med tanke på att vatten kommit in måste motorn rivas
isär... |
|
|
Hmm... här finns det bevisligen mer att
göra nu när motorn är inte döljer övriga skavanker... |
Redo för dockning med ett nyinköpt motorstativ...
dessa prylar från Biltema duger åt mig... |
|
|
Sådärja... Det gick ju bra... Även om
det sviktar rätt friskt... |
Och toppen - vad ska jag göra med den? Enligt
Unander (www.zvunuex.se) bör jag
åtminstone slipa in ventilerna... |
Uppdatering 3 Torsdagen den 29 december 2016
|
|
Det här får vi se till att snygga upp...
Kan man förzinka prylar själv måntro? |
Inte direkt några vändkanter att tala om, men jag
bestämmer mig ändock för att gå igenom motorn ordentligt... |
|
|
Kanske inte så mycket att fundera över,
men jag bestämmer mig för att byta ram- och vevlager... |
Passar på att köpa dessa hos
Motoroldies när jag ändå
passerar Örebro... |
|
|
Med vevaxeln borta kan jag konstatera
att D-kammen (original i tidig B20E) ser helt okey ut... |
...och ingenting ser ut att behöva slipas... |
|
|
Det får stanna vid byte av kolvringar
och hona loppen... |
...samt se över om nånting behöver bytas i
oljepumpen... |
Uppdatering 4 2018-12-21
Ja, renoveringsarbetet har av olika anledningar stått still.
men här följer en uppdatering...
|
|
Inte för att det behövde honas (knapp
kännbara vändkanter), men verktyg för honing inköptes på Biltema... |
...och det funkade riktigt bra - rikligt med
smörjmedel... |
|
|
Nya kolvringar... |
...och verktyg från Biltema för att få på dem utan
att de går sönder... |
|
|
Motorn redo för lite nya komponenter |
Nya ramlager väntar på att läggas på plats |
|
|
Vevaxeln behövde ej slipas om -
kanalerna rensade |
Vevaxeln läggs på plats ovanpå nya ramlager |
|
|
Vevaxeln passas in mot kamaxeln |
Rätt åtdragningsmoment för ramlagren är 12-13 kpm |
|
|
Ett spännband för kolvringarna inköptes
på Biltema |
Fungerade perfekt och kolvarna kunde utan problem
tryckas på plats |
|
|
För att undvika att skada vevaxeln när
kolv & vevstake sänks ner, är det klokt att "klä in" vevstaksbultarna
med ngt lämpligt |
Rätt åtdragningsmoment för vevstakslagren är 5,5 kpm |
|
|
Motorn målad med Volvos röda färg |
En liten lackeringshörna har ställt iordning i min
lilla verkstad... |
|