
United States Grand Prix West 3 April 1977, Long Beach
Ronnie Peterson har inför sin 96:e F1 start mist två nära
förarkollegor. Tom Pryce tragiska dödsfall i Sydafrikas GP hade chockat
branschen och stämningen blev inte bättre då man nåddes av nyheten att
Carlos Pace omkommit i en flygkrasch utanför Sao Paulo i Brasilien - samma helg
(20 mars) som ett flertal av förarna (däribland Ronnie) tävlade i Race of
Champions på Brands Hatch.
Inför USA West GP i Long Beach har Alan Jones ersatt
Pryce i Shadow-stallet. Niki Lauda lyckas bäst i kvalificeringen och tar sin
första "pole" för året. Mario Andretti visar vad som kan
förväntas av den nya Lotus 78:an och tar andraplatsen i det första
startledet. Trea efter tidskvalet är Jody Scheckter (Wolf), med Carlos
Reutemann i den andra Ferrarin som fyra. Ronnie är endast tia, men för första
gången i år bättre placerad än teamkompisen Depailler (12:a).
Starten tas av Scheckter som rusar upp i ledning förbi
Andretti och Lauda. Som vanligt är det en hård fight in i första kurvan,
denna gång med resultatet att Hunt kör in i Watson och med Reutemann kvar på
nödvägen vid sidan av banan. Stort kaos. Från de tre ledarbilarna följer en
lucka till det övriga fältet med Watson, Fittipaldi, Jones och Depailler.
Redan på det första varvet tvingas Reutemann, Hunt och Mass in i depå.
Ordningen i täten förblir statisk under större delen
av loppet, men då Scheckter med endast två varv kvar tvingas släppa de två
jagande förarna förbi sig på grund av en "pyspunka" så kan Mario
Andretti ta en mycket populär hemmaseger. Lauda blir tvåa, mindre än en
sekund efter. Detta betyder att det hårdnar i toppen tabellen - Lauda och
Scheckter delar förstaplatsen med 19 poäng. Sensationsstallet Wolf hänger
fortfarande med!
Niki Lauda får det snabbaste varvet med 1.22,753 och loppet kan summera
följande förare i ledning: Scheckter
1-76; Andretti 77-80. Ronnie kämpar länge i en tillbakaskjuten position i
fältet, men tvingas ge upp på det 62:a varvet efter en sprucken
bränsleledning. Teamkompisen Depailler plockar återigen poäng med en
fjärdeplats. Efter fyra GP tävlingar för Tyrrell har Ronnie ännu inte
lyckats ta bilen i mål...
Summary in english
Tom Pryce's death in South Africa
was a shock to Formula 1 and there was a further blow a fortnight later when
news came from Brazil that Carlos Pace
had been killed in a light plane crash near Sao Paulo in Brazil. On the same
weekend as Pace's death the Race of Champions took place at Brands Hatch and was
won by James Hunt.
The teams then turned their attention to Long Beach. Brabham signed up Hans Stuck to
be Pace's replacement and his place at March (where he had been standing in for Ian Scheckter) was taken by Britain's Brian Henton. Stuck had been expected
to join the ATS team but the
opportunity at Brabham was better and so
Gunther Schmid had to do a hasty deal with Jean-Pierre Jarier. Shadow signed Alan Jones (who had been racing for
Teddy Yip in Formula 5000 in the United States) to replace Pryce.
Qualifying at Long Beach resulted in pole position for Niki Lauda's Ferrari with Mario Andretti second fastest in the
ever-improving Lotus 78. Jody Scheckter was third in the Wolf
ahead of the second Ferrari
being driven by Carlos Reutemann.
Jacques Laffite (Ligier) was fifth ahead
of John Watson (Brabham-Alfa Romeo),
Emerson Fittipaldi in the
Fittipaldi, James Hunt's McLaren, Jarier's ATS Penske and Ronnie Peterson's Tyrrell.
In the race Scheckter made the best start to pass both Andretti and Lauda. There
was the usual first corner melee with Reutemann going up the escape road as he
tried to dive ahead of Andretti and Lauda. Hunt bumped into Watson and the McLaren bounced across then
road. Behind there was chaos but the man left behind when the dust cleared was
Brambilla.
The incident meant that Scheckter, Andretti and Lauda were well clear of the
rest with Laffite in fourth place, followed by Watson, Fittipaldi, Jones and Patrick Depailler (Tyrrell). Reutemann, Hunt and
his team mate Jochen Mass
went into the pits at the end of the first lap. The battle at the front remained
static for most of the afternoon but with two laps to go Scheckter dropped to
third when a tire began to deflate. This gave Andretti a popular home victory
with Lauda second and Scheckter a miserable third. Early in the race Watson
overtook Laffite for fourth place but he then pitted for new tires and so fourth
place went back to Laffite until the penultimate lap when the Ligier stopped with an
electrical failure. This handed fourth place to Depailler, fifth to Fittipaldi
and sixth to Jarier in the ATS.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
USA West
|
Datum
|
3
April 1977
|
Bana
|
Long Beach
|
Säsong
|
1977
|
Deltävling
|
4
|
Längd (km)
|
3.251
|
Varv
|
80
|
Tid
|
1:51:35.470
|
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|

Aktuell ställning

|