

Citizen South African Grand Prix 4 Mars 1978, Kyalami
Ronnie Peterson får en möjlighet att ytterligare tillvänja sig
Lotus 78:an under det sex veckor långa uppehållet mellan tävlingarna i
Brasilien och Sydafrika. Även den nya Lotus 79:an testas, men Colin Chapman
anser inte att bilen ännu är redo för start. Dessutom anser han att så
länge den gamla konstruktionen är konkurrenskraftig så finns inte anledning
att avslöja den nyutvecklade skapelsen och därmed ge konkurrenterna onödigt
gott med tid att komma ikapp. Däremot är nu Ferrari klar med sin modell 312T3
och Brabham visar upp en kraftfullt förändrad BT46.
Tävlingen på Kyalami-banan är den 300:e sedan
mästerskapet tog sin början, för Ronnie är det den 112:e F1-starten i
karriären. Kvalificeringen går inte lika bra som under de inledande
tävlingarna och Ronnie lyckas bara köra in på 12:e bästa tid. I "pole
position" återfinns för första gången Niki Lauda i en Brabham. Det
första startledet delas med Ronnie teamkompis - Lotus försteförare Mario
Andretti. Andra startledet stoltserar med de båda McLaren-bilarna med James
Hunt och Patrick Tambay.
Andretti tar direkt ledningen före Scheckter och
Lauda. Därefter Hunt följd av Jabuille, Patrese och Watson. Hunt bryter redan
på det femte varvet med en trasig motor. Patrese kan ta tredjeplatsen från
Lauda på varv 19. Scheckter går upp i ledning ett par varv senare och inom sex
varv har även Patrese passerat Andretti. Såväl Andretti som Scheckter faller
dock tillbaka i fältet med däcksproblem. Depailler blir ny tvåa och Lauda är
ett tag trea tills dess att motorn ger upp på varv 52. Andretti återigen trea,
nu med stallkompisen omedelbart bakom - en makalös uppkörning av Ronnie.
Ledande Patrese ser ut att ha loppet i sin ficka, men han blåser motorn på det
64:e varvet och Depailler hamnar i spets. På de avslutande varven börjar
Tyrrell-bilen spy rök. Andretti är dock tvungen att gå i depå för att
tanka, vilket gör att Ronnie kan påbörja jakten på förstaplatsen. Efter en
intensiv strid hjul mot hjul lyckas Ronnie ta sig förbi på det sista varvet
(tre kurvor före mål) och kan gå i mål som segrare, en halv sekund före sin gamle teamkompis från
Tyrrell - Patrick Depailler (bilen drabbades av dåligt bränsletryck och
sackade i kurvorna). John Watsonslutar trea före Alan Jones i en
Williams.
"Min första VM-seger sen september 1976, det
här satt fint. Nu blir det intressant i fortsättningen. Mario och jag är
nämligen mycket snabba i våra bilar, det vet vi nu. Skulle vara underligt om
vi inte vinner flera lopp framöver..."
Snabbaste varv presterar Andretti med 1.17,09 och loppet kan summera
följande förare i ledning:
Andretti 1-20; Scheckter 21-26; Patrese 27-63; Depailler 64-77; Ronnie 78. Ronnie
ligger nu tvåa i den totala sammanställningen - efter Andretti. En
lustig notering är att ingen av de sex förare som tar poäng i loppet fanns
placerade bland de tio främsta på "gridden" (och endast en av de 12
främsta)...
Summary in english
There was a six week gap between the two
South American races and the South African GP (the 300th World Championship
event) and in that time several new cars had been completed. As a result there
were 30 cars fighting for 26 places. Ferrari had its new 312T3s ready,
Brabham appeared with the
strikingly-different BT46 with angled heat-exchangers instead of radiators. Automobiles Martini appeared for the
first time with Rene Arnoux
driving the Tico Martini-designed MK23, while Arrows expanded to two cars,
running Riccardo Patrese and Rolf Stommelen in
Warsteiner Beer-sponsored cars. Renault Sport was also back in
action after missing the first two races. There had been some changes in the
driver lineup with Eddie Cheever
moving from Theodore to Hesketh (where he replaced Divina Galica) and Keke Rosberg being hired by Theodore.
Ensign was running only one car
(for Lamberto Leoni), Danny Ongais having given up his
ideas of being an F1 driver.
Niki Lauda showed the promise of
the new Brabham by taking pole position
ahead of Mario Andretti (who was still using the
old Lotus 78). The two McLarens of
James Hunt and Patrick Tambay
shared the second row while Jody Scheckter's
Wolf and Jean-Pierre Jabouille (in the
turbocharged Renault RS1) were on the third
row. Then came Patrese, Gilles Villeneuve and Carlos Reutemann (Ferraris) and John
Watson in the second Brabham. Cheever qualified 25th to become the third
youngest driver ever to start a Grand Prix.
In the race Andretti took the lead with Scheckter getting ahead of Lauda. Hunt
followed with a fast-starting Jabouille ahead of Patrese and Watson. Hunt went
out after five laps with an engine failure, while Patrese was quickly ahead of
Jabouille. On lap 19 the young Italian overtook Lauda for third place. On the
21st lap Scheckter managed to get ahead of Andretti and he was followed through
by Patrese and six laps later the Arrows went into the lead. As
both Andretti and Scheckter dropped back with tire problems, Patrick Depailler (Tyrrell) moved to second with
Lauda third.
The Austrian's car lasted only until lap 52 when its Alfa Romeo engine blew and so
Andretti regained third place. Patrese seemed to have the race in his pocket but
on lap 64 his engine blew and Depailler went into the lead with Andretti second
and Peterson third. In the closing laps the Tyrrell began to trail smoke but
Andretti could do nothing because with three laps to go he had to pit for more
fuel. This left Peterson to get ahead on the last lap after a dramatic
wheel-banging battle with Depailler. The Frenchman finished half a second behind
the Lotus. John Watson was third
in his Brabham with Alan Jones fourth in the Williams,
Laffite fifth in the Ligier and Didier Pironi sixth (to score his
second point in three races).
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Sydafrika
|
Datum
|
4
Mars 1978
|
Bana
|
Kyalami
|
Säsong
|
1978
|
Deltävling
|
3
|
Längd (km)
|
4.104
|
Varv
|
78
|
Tid
|
1:42:15.767
|
|
|
|
NC=Not Classified
|
NT=No time set in qualifying
|
R=Retired
|
EX=Excluded from meeting
|
W=Withdrawn
|
DQ=Disqualified
|
NS=Did not start
|
NQ=Did not qualify
|
NPQ=Did not pre-qualify
|
|

Aktuell ställning

 |