| |
6 hours Nürburgring 14
juli 1974 (4)
Ronnie Peterson kom till standardvagnsloppet i Tyskland efter att ha bekantat
sig med bilen nere i München och Salzburg tidigare under sommaren.
Extraknäcket hos BMW var ingen dans på rosor. Alla BMW-förare måste genomgå
ett miniträningsläger och Ronnie tyckte att det verkligen gjorde gott.
Loppet på Nürburgring var Ronnies debut i en BMW 3.0 CSL och den skulle ske
tillsammans med Hans-Joachim Stuck. BMW-stallet hade även ytterligare ett
ekipage med Jacky Ickx och Derek Bell. Loppet skulle gå i 60 varv och ingen
ville slita på grejorna i onödan under träning. Mest gick förarna omkring i
depån och hade det tråkigt. De väntade på att någon annan skulle köra
bättre, så att de fick ge sig ut och försöka slå den tiden. Stuck blev
träningssnabbast med 8.11 före Niki Lauda och Jochen Mass på 8.12 (Ronnie
hade i sin debut för BMW 8.13 - klart godkänt).
Tävlingen började bra. Hans Stuck tog ledningen sedan Jochen fått något
fel och måste åka sakta. Hans drog ifrån med 30 sekunder per varv och ledde
stort när det var dags att gå i depå. Ronnie väntade ivrigt på att få byta
av honom, men när han sent omsider till slut dyker upp så är det med tre
hjul. Han hade krockat på banan. Ronnie trodde därmed att det bara var att
packa ihop och dra därifrån, men strax kom Jacky Ickx in i depå och Ronnie
fick order att hoppa in och fortsätta i hans bil. Men det blev ändock inte
mycket köra. Det började regna när Ronnie kom ut på banan, så det var bara
att gå i depå för att byta däck. Sen torkade det upp och det måste skiftas
hjul igen. Då fick Stuck ta över bilen - han kom två varv innan växellådan
gick sönder...
Ronnie tog ett tidigt plan till England och hann upp till Nottingham (där
John Player-fabriken ligger) för att se en motorutställning!
Pole position: Stuck 8.11,7
Snabbaste varv: Stuck 8.10,9
Distans: 6 timmar
Snitthastighet: 142,844 km/h
Division 1 och 2
|
Pos |
Pos i division |
# |
Stall
Bil - Motor |
Förare, Nationalitet |
Motor
volym (cc) |
Motor
typ |
Grupp |
Varv |
Kval position |
Kval tid |
Anmärkning |
1 |
1 |
27 |
Zakspeed
Ford Escort RS 1600 |
Hans Heyer, D
Klaus Ludwig, D |
1996 |
L4 |
Div. 1 |
38 |
9 |
8.46,4 |
|
2 |
1 |
7 |
Ford Köln
Ford Capri RS 3100 |
Dieter Glemser, D
Toine Hezemans, NL
Niki Lauda, A |
3412 |
V6 |
Div. 2 |
38 |
3 |
8.29,5 |
|
3 |
2 |
|
Zakspeed
Ford Escort RS 1600 |
Albrecht Krebs, D
Günther Appel, D
Jochen Mass, D |
1996 |
L4 |
Div. 1 |
37 |
|
|
|
4 |
3 |
64 |
Toyota Celica GT |
Klaus Fritzinger, D
Ove Andersson, S |
1588 |
L4 |
Div. 1 |
36 |
|
|
|
5 |
4 |
|
BMW 2002 |
Hans-Jürgen Möhle, D
Richard Bremmekamp, D |
1990 |
L4 |
Div. 1 |
35 |
|
|
|
6 |
5 |
|
BMW 2002 |
Heinrich Hirth, D
Ulrich Schneider, D |
1990 |
L4 |
Div. 1 |
34 |
|
|
|
7 |
6 |
|
NSU 1200 TT |
Willi Bergmeister, D
Peter Ernst, D |
1296 |
L4 |
Div. 1 |
33 |
|
|
|
8 |
7 |
|
NSU 1200 TT |
Gerhard Siekmann, D
Rainer Labuske, D |
1296 |
L4 |
Div. 1 |
33 |
|
|
|
9 |
8 |
|
BMW 2002 |
Wolfgang Dimmendaal, D
Karl-Josef Römer, D |
1990 |
L4 |
Div. 1 |
33 |
|
|
|
10 |
9 |
|
BMW 1602 |
Siegfried Kagelmann, D
Hans Riering, D |
1600 |
L4 |
Div. 1 |
33 |
|
|
|
|
10 |
|
BMW 2002 |
Dieter Hegels, D
Karl-Heinz Tibor, D |
1990 |
L4 |
Div. 1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
Opel Commodore GSE |
Helmut Kelleners, D
Heinz Sistig, D
Helmut Klinkhammer, D |
|
L6 |
Div. 2 |
|
|
|
|
|
|
|
GS
BMW 2002 |
Dieter Basche, D
Jörg Obermoser, D |
1990 |
L4 |
Div. 1 |
|
10 |
8.49,4 |
|
|
|
|
Volvo 142 |
|
2000 |
L4 |
Div. 1 |
|
|
|
|
|
|
|
Chevrolet Camaro |
Urs Eberhard, D
Heinrich Keller, CH |
7400 |
V8 |
Div. 2 |
|
|
|
|
|
|
|
Simca rallye |
|
1300 |
L4 |
Div. 1 |
|
|
|
|
DNF |
- |
|
Alpina
BMW 3.0 CSL |
Siegmund Ogrodowcyk, D
Siegfried Müller, D |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
36 |
|
|
|
DNF |
- |
|
BMW 3.0 CSL |
|
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
|
|
|
DNF |
- |
|
Brun
BMW 3.0 CSL |
Peter Arm, CH
Cox Cocher, CH
|
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
|
|
Engine |
DNF |
- |
|
Précision Liegeoise
BMW 3.0 CSL |
Alain Peltier, B
Jean-Louis Lafosse, F |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
8 |
8.38,8 |
|
DNF |
- |
|
Brun
BMW 3.0 CSL |
Walter Brun, CH
Urs Zondler, CH |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
6 |
8.34,1 |
Valve springs |
DNF |
- |
|
Alpina
BMW 2002 |
Helmut Kelleners, D
Thomas Betzler, D |
1990 |
L4 |
Div. 1 |
|
|
|
Engine |
DNF |
- |
2 |
BMW Motorsport
BMW 3.0 CSL |
Jacky Ickx, B
Derek Bell, GB
Ronnie Peterson, S |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
4 |
8.29,7 |
Gearbox |
DNF |
- |
|
Toyota AG Schweiz
Toyota Celica GT |
Walter Frey, CH
Manfred Schurti, FL |
1588 |
L4 |
Div. 1 |
|
|
|
Piston |
DNF |
- |
1 |
BMW Motorsport
BMW 3.0 CSL |
Hans Stuck, D
Ronnie Peterson, S |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
9 |
1 |
8.11,7 |
Suspension |
DNF |
- |
16 |
Opel Commodore GSE |
Dany Wouters, B? |
|
L6 |
Div. 2 |
|
|
|
|
DNF |
- |
|
Alpina
BMW 3.0 CSL |
Helmut Koinigg, A
Harald Ertl, A |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
7 |
8.36,2 |
Accident |
DNF |
- |
|
Faltz-Alpina
BMW 3.0 CSL |
Ernst Kraus, D
Werner Schommers, D |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
|
|
Accident |
DNF |
- |
|
Jolly Club
BMW 3.0 CSL |
Martino Finotto, I
Manfred Mohr, D |
3498 |
L6 |
Div. 2 |
|
5 |
8.31,7 |
Accident |
DNF |
- |
6 |
Ford Köln
Ford Capri RS 3100 |
Jochen Mass, D
Niki Lauda, A |
3412 |
V6 |
Div. 2 |
|
2 |
8.14,6 |
Accident |
|