Reportage av Christer Wallinder, Bilsport nr 9 1972
Ronnie Peterson drog som nybliven mästare i sportvagns-VM stora publikmassor inför sin första start i en standardbil. Han hade hyrt en Capri av tyska Ford och den bil han fick hade blivit tia på Le Mans. Ford satsade hårt på tävlingen och hade skickat upp sin nye tävlingsmanager Michael Kranefuss plus två mycket skickliga mekaniker. Bilen, som enligt Teknikens Värld kostade närmare 150.000:-, var i perfekt skick - motorn gav omkring 290 hk och skjutsade iväg ekipaget 270 km/h på långa raksträckor (typ Le Mans). Mot Ronnie ställdes hela den svenska eliten utom STP-gänget som körde i Danmark.
Redan på torsdagen raderade Ronnie ut det gamla varvrekordet som tillhörde Bosse Ljungfeldt. Han åkte på 1.42,1 vid SM-tävlingen i maj och nu kom Ronnie ner på 1.39,2 utan att ta i nämnvärt. När den officiella träningen inleddes på lördagsmorgonen gick det dock inte lika fort. Banan var för kall för att ge riktigt bra tider, men Ronnie visade i vilket fall att han trivdes med bilen och fick till 1.43,2. Därmed distanserade han rejält Bo Emanuelsson som bara fick 1.45,5. Trea var Bosse Ridström i sin hembyggda Capri (50-60 hk svagare än Ronnie bil) med 1.45,9.
I det andra passet gick det fortare och Ronnie åkte på 1.42,8. Han hann dock inte köra många varv innan han kanade av på en oljefläck som Bosse Ljungfeldt lämnat efter sig då hans motor skar för fjärde gången i år. Emanuelsson hade fått bättre snurr på Escorten och var bara ett par tiondelar efter Ronnie. Trea var Lennart Hall med 1.43,4 före fantastiska Bengt Odelfors som hade 1.44,3. Ett hopp ner till Anders Waerner på 1.47,3, tiondelen före Tommy Jaegerwall.
Ronnie tog starten och även om BDA-Escorterna hängde med skapligt de första varven, hade de aldrig någon chans att hinna förbi Caprin. Avståndet ökade hela tiden och i mål var Ronnie 6,5 sekunder före "Emma" som i sin tur hade 5,0 sekunder tillgodo på Hall. Sten Axelsson låg fyra till sista varvet då något gick sönder i motorn och han tvingades åka sakta in i mål med ett blått oljemoln efter bilen. Ridström och Odelfors slogs hela tiden om femteplatsen. Ridström låg hela tiden först, men Odelfors hängde envist kvar. På sista varvet försökte han bromsa sig förbi i depåkurvan, men det misslyckades och han slog i Caprin flera gånger på sidan. Men Ridström kom i alla fall först ur böjen och höll undan över mållinjen. Jaegerwall blev sexa med den stora Alfan.
Ronnie varvar Birgitta Uppling i familjens Pommac-BMC
"Visst krängde och slängde det mer än i en sportvagn och man kunde inte köra lika fort i kurvorna - men kul var det!"
Ronnie fastställde det nya varvrekordet till 1.41,0. Resultat:
1. | Ronnie Peterson | Karlskoga MK | Ford Capri | 13.40,1 |
2. | Bo Emanuelsson | Göteborgs MF | Ford Escort BDA | 13.46,6 |
3. | Lennart Hall | Jönköpings MK | Ford Escort BDA | 13.51,6 |
4. | Bo Ridström | Motorsällskapet | Ford Capri | 14.06,2 |
5. | Bengt Odelfors | Botkyrka MK | Ford Escort TC | 14.07,2 (klass 2) |
6. | Tommy Jaegerwall | MK Scandia | Alfa Romeo GTAm | 14.28,3 |
7. | Jürg Bächi | Stockholms SVK | Opel Commadore | 14.30,8 |
8. | Björn Steenberg | Lidingö MK | Alfa Romeo GTAj | 14.35,5 (klass 1) |
9. | Claes Rothstein | Halmstads AK | Alfa Romeo GTAj | 14.35,6 (klass 1) |
10. | Sten Hultion | SMK Nyköping | Ford Escort TC | 14.47,2 (klass 2) |
11. | Johnny Green | Karlskoga MK | Ford Escort 1300 | 15.00,1 (klass 1) |
12. | Hans Åström | Karlskoga MK | BMW 2002 | 15.01,4 |
Övriga säsonger i standardvagn: