Stv Kyalami 74

6 Hours, Kyalami  9 november 1974 (10:e omgången i VM) (7)

Ronnie Peterson kommer till den sista omgången i sportvagns-VM då Matra redan överlägset tagit hem märkesmästerskapet - kanske delvis beroende på att Ferrari inte deltog. Redan en vecka före tävlingen är Ronnie på plats för att testa ut bilen. Fortfarande återstår att slå Ford i den kvarstående duellen i standardvagnsklassen...

Det börjar inte så bra för BMW. Hans-Joachim Stuck blir sjuk lagom till träningen och Jody Scheckter kallas in som ersättare. Det blir första gången som Ronnie kör tillsammans med honom, men det visar sig gå utmärkt. De har emellertid hamnat bakom Fordarna i startuppställningen pga en något sämre träningstid (bränslepumpen har inte fungerat som den ska). I ett sextimmarslopp är startpositionen dock av underordnad betydelse då det finns gott om tid att köra upp sig.

Ronnies BMW lägger sig bakom ledande Mass/Hezemanz och kör avvaktande för att spara bromsar. När Forden går i depå är BMW uppe i ledning, men tvingas in för att byta däck då det börjar regna. Bytet till regndäck går på nolltid och de kan behålla ledningen i skyfallet. BMW:n går mycket bra i regnet, men sedan börjar bränslepumpen att spöka igen. Bilen stannar på banan. Ronnie plockar av locket till säkringsdosan och ser direkt felet. En säkring har gått, men den kan snabbt ersättas genom en lätt knapptryckning. Ronnie kommer iväg igen, men snart är säkringen överhettad igen. Proceduren upprepas och efter fyra fem likartade förlopp är Ronnie tillbaka i depå för att byta bränslepump. Sen är det bara att fortsätta - dock flera varv efter Forden. Regnet har tilltagit och Ronnie känner att han kan åka riktigt fort. Han kör om varenda bil, till och med Matrorna. Sedan får Ronnie själv berätta vad som hände:

"Så kom jag ifatt en Porsche 911 som visade sig vara mycket svår att komma förbi. Jag låg bakom honom i två varv och såg inte mycket grenom vattensprutet. Jag fick helt enkelt köra på hans bakljus någon meter framför min motorhuv. Enligt signalen från depån tog jag in 10-15 sekunder per varv på Forden så det gällde verkligen att hänga på. Det var visserligen en och en halv timme kvar av loppet, men ändå.

Så blev det plötsligt svart framför mig, inga Porschebaklysen mer. Sedan sa det pang, min bil reste sig en smula på bakhjulen. Jag hade kört in i en Porsche 908 som körde långsamt på den långa rakan. Utan lyse. Han fick en rätt häftig acceleration av knuffen och åkte av banan. För mig slog det tvärstopp. Jag körde inte för fullt i regnet. Normalt håller man runt 240 på den rakan, nu låg jag i knappt 200 för regnats skull. Bortsett från att min bil reste sig på bakhjulen höll den sig på banan. Men oljekylaren och vattenkylaren sprack, all olja och allt vatten rann ut och därmed försvann våra chanser att vinna tävlingen."

Tävlingen i ett sammandrag:

   Åskådare:  40 000
   Tränande:   37   (S3.0 - 9, S2.0 - 11, GT - 2, ser.GT - 1, T - 4, ZA+2.0 - 5, ZA2.0 - 3, ZA1.6 - 2)
   Startande:     26   (S3.0 - 9, S2.0 - 10, GT - 1, ser.GT - 1, T - 3, ZA+2.0 - 2, ZA2.0 - 0, ZA1.6 - 0)
   Klassificerade:  11   (S3.0 - 3, S2.0 - 4, GT - 1, ser.GT - 1, T - 2, ZA+2.0 - 0, ZA2.0 - 0, ZA1.6 - 0)
 Tävling: 4,104 km * 235 varv = 964,440 km     SNITT: 160,740 km/h
 Snabbaste varv:  Gérard Larrousse                2  Matra-Simca MS670C            1:19,300   186,31  km/h 
Pos.  Nr  Förare / Nationalitet        Bil                         Stall                     Varv   Tid/brutit     Grupp         Träning
  1.   2 Gérard Larrousse / F         Matra-Simca MS670C     B-01 Equipe Gitanes              235   6:00:00,000    1. S3.0       2.  1:18,400  
         Henri Pescarolo / F
  2.   1 Jean-Pierre Beltoise / F     Matra-Simca MS670C     C-04 Equipe Gitanes              235                  2. S3.0       1.  1:18,030  
         Jean-Pierre Jarier / F
  3.   3 Derek Bell / GB              Gulf Mirage GR7 Ford        Gulf Research Racing        229                  3. S3.0       3.  1:19,650  
         David Hobbs / GB
  4.  10 Guy Tunmer / ZA              Chevron B26 Ford            Team Lexington              217                  1. S2.0       8.  1:23,770  
         John Lepp / GB
  5.  22 Jochen Mass / D              Ford Capri RS               Ford Germany                215                  1. T         16.  1:27,350  
         Toine Hezemans / NL
  6.  20 John Fitzpatrick / GB        Porsche Carrer 911 460 9065 Gelo Racing                 214                  1. GT        19.  1:29,580  
         Rolf Stommelen / D
         Tim Schenken / AUS
         DNS - Georg Loos / D
  7.  21 Rolf Stommelen / D           Porsche Carrer 911 460 9077 Gelo Racing                 212                  1. ser.GT    21.  1:31,250  
         Tim Schenken / AUS
         Georg Loos / D
         DNS - John Fitzpatrick / GB
  8.  14 Richard Lloyd / GB           Lola T294 Ford              Escuderia Montjuich         208                  2. S2.0      15.  1:27,320  
         Mervyn Tunmer / ZA
  9.  27 Angelo Giovannoni / ZA       Mazda M12A                  Holiday Inns Racing         196                  2. T         23.  1:35,940  
         Nols Niemann / ZA
 10.  19 Keith Berrington-Smith / ZA  Ecosse - Ford               Jack Holme                  190                  3. S2.0      18.  1:28,260  
         Tony Martin / ZA
 11.  18 John Rowe / ZA               Chevron B21 Ford            BP South Africa             185                  4. S2.0      20.  1:29,810  
         Mick Botha / ZA
    Ej klassificerade:
       4 Vern Schuppan / AUS          Gulf Mirage GR7 Ford        Gulf Research Racing        138                     S3.0       4.  1:21,940  
         Reine Wisell / S
    Gick ej i mål:
       6 Roland Heiler / D            Porsche 908/03              Joest Racing                197    Drive shaft      S3.0      13.  1:25,110  
         Jürgen Barth / D
         Helmut Bross / D
      23 Ronnie Peterson / S          BMW 3.0 CSL                 BMW Motorsport              141 Oil pressure a      T         17.  1:27,880  
         Jody Scheckter / ZA
         DNS - Sam Posey / USA
       5 Reinhold Jöst / D            Porsche 908/03         008? Joest Racing                140 Collision with      S3.0       6.  1:23,080  
         Herbert Müller / CH
      11 Ian Grob / GB                Chevron B26 Ford            KVG Racing                  127        Exhaust      S2.0      10.  1:24,310  
         John Hine / GB
      16 John Abrahams / ZA           Lola T292/4 Ford            Ray's Racing Team           107       Accident      S2.0       9.  1:24,310  
         Richard Scott / GB
      12 Jörg Obermoser / D           TOJ SS02 BMW                Jorg Obermoser Racing        81    Drive shaft      S2.0      12.  1:25,030  
         Dave Walker / AUS
      30 Alan Lavoipierre / ZA        Ford Cortina                Grosvenor Racing             80     Suspension      ZA+2.0    27.  1:42,960  
         Ronnie van Rooyen / ZA
      34 David Hart / GB              Marauder F74ER Mazda        Jackson Fibreglass           75                     S3.0      28.  1:42,240  
         Richard Jute / ZA
         Roger Harradine / ZA - DND
      29 Ken Critchfield / ZA         Ford Capri Perana           Porto Motors                 63        Misfire      ZA+2.0    24.  1:36,470  
         Barry Flowers / ZA
       8 Heinz Schulthess / CH        Lola T284 Ford              Team Gulf Switzerland        62        Gearbox      S3.0       7.  1:23,130  
         Guy Edwards / GB
         Roland Salomon / CH - DND
       9 Ian Scheckter / ZA           Chevron B26 Hart            Chevron Cars Ltd.            50         Engine      S2.0       5.  1:22,280  
         Peter Gethin / GB
      17 Doug Drysdale / ZA           Chevron B21 Ford            Doug Drysdale                26         Engine      S2.0      22.  1:31,930  
         Tim Cheales / ZA
       7 Corrado Manfredini / I       Lola T294 Ford              Jolly Club                   24 Accident damag      S3.0      11.  1:25,030  
         Gianpiero Moretti / I - DND
      15 Keith Holland / GB           Lola T290/4 Ford            Dorset Racing Associates     19    Drive shaft      S2.0      14.  1:27,310  
         Tony Birchenhough / GB - DND
         DNS - Brian Joscelyne / GB
Föregående

1972 Standardvagn 1973 Standardvagn 1974 Standardvagn 1975 Standardvagn 1976 Standardvagn 1977 Standardvagn 1978 Standardvagn