| |
6 Hours, Kyalami 9 november
1974 (10:e omgången i VM) (7)
Ronnie Peterson kommer till den sista omgången i
sportvagns-VM då Matra redan överlägset tagit hem märkesmästerskapet -
kanske delvis beroende på att Ferrari inte deltog. Redan en vecka före
tävlingen är Ronnie på plats för att testa ut bilen. Fortfarande återstår
att slå Ford i den kvarstående duellen i standardvagnsklassen...
Det börjar inte så bra för BMW. Hans-Joachim Stuck
blir sjuk lagom till träningen och Jody Scheckter kallas in som ersättare. Det
blir första gången som Ronnie kör tillsammans med honom, men det visar sig
gå utmärkt. De har emellertid hamnat bakom Fordarna i startuppställningen pga
en något sämre träningstid (bränslepumpen har inte fungerat som den ska). I
ett sextimmarslopp är startpositionen dock av underordnad betydelse då det
finns gott om tid att köra upp sig.
Ronnies BMW lägger sig bakom ledande Mass/Hezemanz och
kör avvaktande för att spara bromsar. När Forden går i depå är BMW uppe i
ledning, men tvingas in för att byta däck då det börjar regna. Bytet till
regndäck går på nolltid och de kan behålla ledningen i skyfallet. BMW:n går
mycket bra i regnet, men sedan börjar bränslepumpen att spöka igen. Bilen
stannar på banan. Ronnie plockar av locket till säkringsdosan och ser direkt
felet. En säkring har gått, men den kan snabbt ersättas genom en lätt
knapptryckning. Ronnie kommer iväg igen, men snart är säkringen överhettad
igen. Proceduren upprepas och efter fyra fem likartade förlopp är Ronnie
tillbaka i depå för att byta bränslepump. Sen är det bara att fortsätta -
dock flera varv efter Forden. Regnet har tilltagit och Ronnie känner att han
kan åka riktigt fort. Han kör om varenda bil, till och med Matrorna. Sedan
får Ronnie själv berätta vad som hände:
"Så kom jag ifatt en Porsche 911 som visade
sig vara mycket svår att komma förbi. Jag låg bakom honom i två varv och
såg inte mycket grenom vattensprutet. Jag fick helt enkelt köra på hans
bakljus någon meter framför min motorhuv. Enligt signalen från depån tog jag
in 10-15 sekunder per varv på Forden så det gällde verkligen att hänga på.
Det var visserligen en och en halv timme kvar av loppet, men ändå.
Så blev det plötsligt svart framför mig, inga
Porschebaklysen mer. Sedan sa det pang, min bil reste sig en smula på
bakhjulen. Jag hade kört in i en Porsche 908 som körde långsamt på den
långa rakan. Utan lyse. Han fick en rätt häftig acceleration av knuffen och
åkte av banan. För mig slog det tvärstopp. Jag körde inte för fullt i
regnet. Normalt håller man runt 240 på den rakan, nu låg jag i knappt 200
för regnats skull. Bortsett från att min bil reste sig på bakhjulen höll den
sig på banan. Men oljekylaren och vattenkylaren sprack, all olja och allt
vatten rann ut och därmed försvann våra chanser att vinna tävlingen."
Tävlingen i ett sammandrag:
Åskådare: 40 000
Tränande: 37 (S3.0 - 9, S2.0 - 11, GT - 2, ser.GT - 1, T - 4, ZA+2.0 - 5, ZA2.0 - 3, ZA1.6 - 2)
Startande: 26 (S3.0 - 9, S2.0 - 10, GT - 1, ser.GT - 1, T - 3, ZA+2.0 - 2, ZA2.0 - 0, ZA1.6 - 0)
Klassificerade: 11 (S3.0 - 3, S2.0 - 4, GT - 1, ser.GT - 1, T - 2, ZA+2.0 - 0, ZA2.0 - 0, ZA1.6 - 0)
Tävling: 4,104 km * 235 varv = 964,440 km SNITT: 160,740 km/h
Snabbaste varv: Gérard Larrousse 2 Matra-Simca MS670C 1:19,300 186,31 km/h
Pos. Nr Förare / Nationalitet Bil Stall Varv Tid/brutit Grupp Träning
|
1. 2 Gérard Larrousse / F Matra-Simca MS670C B-01 Equipe Gitanes 235 6:00:00,000 1. S3.0 2. 1:18,400
Henri Pescarolo / F
|
2. 1 Jean-Pierre Beltoise / F Matra-Simca MS670C C-04 Equipe Gitanes 235 2. S3.0 1. 1:18,030
Jean-Pierre Jarier / F
|
3. 3 Derek Bell / GB Gulf Mirage GR7 Ford Gulf Research Racing 229 3. S3.0 3. 1:19,650
David Hobbs / GB
|
4. 10 Guy Tunmer / ZA Chevron B26 Ford Team Lexington 217 1. S2.0 8. 1:23,770
John Lepp / GB
|
5. 22 Jochen Mass / D Ford Capri RS Ford Germany 215 1. T 16. 1:27,350
Toine Hezemans / NL
|
6. 20 John Fitzpatrick / GB Porsche Carrer 911 460 9065 Gelo Racing 214 1. GT 19. 1:29,580
Rolf Stommelen / D
Tim Schenken / AUS
DNS - Georg Loos / D
|
7. 21 Rolf Stommelen / D Porsche Carrer 911 460 9077 Gelo Racing 212 1. ser.GT 21. 1:31,250
Tim Schenken / AUS
Georg Loos / D
DNS - John Fitzpatrick / GB
|
8. 14 Richard Lloyd / GB Lola T294 Ford Escuderia Montjuich 208 2. S2.0 15. 1:27,320
Mervyn Tunmer / ZA
|
9. 27 Angelo Giovannoni / ZA Mazda M12A Holiday Inns Racing 196 2. T 23. 1:35,940
Nols Niemann / ZA
|
10. 19 Keith Berrington-Smith / ZA Ecosse - Ford Jack Holme 190 3. S2.0 18. 1:28,260
Tony Martin / ZA
|
11. 18 John Rowe / ZA Chevron B21 Ford BP South Africa 185 4. S2.0 20. 1:29,810
Mick Botha / ZA
|
Ej klassificerade:
4 Vern Schuppan / AUS Gulf Mirage GR7 Ford Gulf Research Racing 138 S3.0 4. 1:21,940
Reine Wisell / S
Gick ej i mål:
6 Roland Heiler / D Porsche 908/03 Joest Racing 197 Drive shaft S3.0 13. 1:25,110
Jürgen Barth / D
Helmut Bross / D
23 Ronnie Peterson / S BMW 3.0 CSL BMW Motorsport 141 Oil pressure a T 17. 1:27,880
Jody Scheckter / ZA
DNS - Sam Posey / USA
5 Reinhold Jöst / D Porsche 908/03 008? Joest Racing 140 Collision with S3.0 6. 1:23,080
Herbert Müller / CH
11 Ian Grob / GB Chevron B26 Ford KVG Racing 127 Exhaust S2.0 10. 1:24,310
John Hine / GB
16 John Abrahams / ZA Lola T292/4 Ford Ray's Racing Team 107 Accident S2.0 9. 1:24,310
Richard Scott / GB
12 Jörg Obermoser / D TOJ SS02 BMW Jorg Obermoser Racing 81 Drive shaft S2.0 12. 1:25,030
Dave Walker / AUS
30 Alan Lavoipierre / ZA Ford Cortina Grosvenor Racing 80 Suspension ZA+2.0 27. 1:42,960
Ronnie van Rooyen / ZA
34 David Hart / GB Marauder F74ER Mazda Jackson Fibreglass 75 S3.0 28. 1:42,240
Richard Jute / ZA
Roger Harradine / ZA - DND
29 Ken Critchfield / ZA Ford Capri Perana Porto Motors 63 Misfire ZA+2.0 24. 1:36,470
Barry Flowers / ZA
8 Heinz Schulthess / CH Lola T284 Ford Team Gulf Switzerland 62 Gearbox S3.0 7. 1:23,130
Guy Edwards / GB
Roland Salomon / CH - DND
9 Ian Scheckter / ZA Chevron B26 Hart Chevron Cars Ltd. 50 Engine S2.0 5. 1:22,280
Peter Gethin / GB
17 Doug Drysdale / ZA Chevron B21 Ford Doug Drysdale 26 Engine S2.0 22. 1:31,930
Tim Cheales / ZA
7 Corrado Manfredini / I Lola T294 Ford Jolly Club 24 Accident damag S3.0 11. 1:25,030
Gianpiero Moretti / I - DND
15 Keith Holland / GB Lola T290/4 Ford Dorset Racing Associates 19 Drive shaft S2.0 14. 1:27,310
Tony Birchenhough / GB - DND
DNS - Brian Joscelyne / GB
|