Ronnie drar ifrån Ickx i dennes slöa Porsche... 6 Hours of Silverstone 9 maj 1976, 3:e omgången (12) Ronnie Peterson kör 6-timmarsloppet på Silverstone tillsammans med Gunnar Nilsson i en BMW 3.2 CSL Turbo. Det är den fjärde deltävlingen i märkes-VM och säsongen har hittills dominerats av Porsche och deras turbomatade motor på 650 hk.Inför denna tävling har BMW plockat fram en turbomatad 750 hk stark motor och det är den första tävlingen som bilen skall köras. Inte ens stallchefen Jochen Neerpasch hyser några större förhoppningar. Det är Gunnar som testat bilen innan tävlingen. Ronnie upptäcker att Gunnar har gjort samma misstag som han själv och Jody Scheckter tidigare gjort med BMW:s standardvagnar första gången på bana - ställt fjädringen alldeles för hård. De går tillbaka till mjukare fjädring och då funkar det bättre och bilen börjar få lite grepp i kurvorna. "Efter det första träningspasset gjorde jag en reflektion som jag aldrig tidigare gjort i mitt liv: Jag funderade på om bilen jag körde inte borde ha svagare motor i stället för tvärtom. Vår turbomatade 750-hästars BMW gick som ett månskott." En helsvensk besättning således, med nr 1 på bilen och tävlande för BMW Motorsport GmbH. De har näst snabbast träningstid på banan i Silverstone (som mäter 4.719 m) och tävlar i klass Gr.5 (där totalt 15 bilar kommer till start, klass GT 7 bilar, klass T 1 bil, klass ser.T 1 bil). Snabbast på träningen är Jacky Ickx/Jochen Mass i en Porsche 935. Ronnie tar emellertid ledningen och behåller den den första timmen. Ronnie berättar själv hur det slutade (ur krönikan i Teknikens Värld nr 11 1976): "Efter femton varv i ledning blev jag tvungen att gå i depå för att byta däck. Så kan man ju inte ha det under ett långdistanslopp. Och det behövde jag inte - efter en timme packade växellådan ihop. För mycket motor och för lite låda helt enkelt. Men roligt var det så länge det varade." Nu tvingas svenskduon bryta efter endast 43 körda varv. Helgen räddas dock för BMW genom seger för John Fitzpatrick/Tom Walkinshaw i en BMW 3.5 CSL tävlande för Hemetite BMW. De kör totalt 218 varv på sex timmar med en snitthastighet av 170,8 km/h. Practiced: 20 (Gr.5 - 9, GT - 4, T - 7) Started: 17 (Gr.5 - 9, GT - 4, T - 4) Classified: 10 (Gr.5 - 7, GT - 2, T - 1) Race: 4,719 km * 218 laps = 1024,879 km AVG: 170,813 km/h FL: Jacky Ickx 9 Porsche 935 1:28,190 192,6176 km/h Pos. NO Driver / Nationality Car Entrant Laps Time/retired Group Practice Classified: 1. 4 John Fitzpatrick / GB BMW 3.5 CSL Hermetite BMW 218 6:00:00,000 1. Gr.5 7. 1:33,360 Tom Walkinshaw / GB 2. 10 Bob Wollek / F Porsche 935 930 670 0166 Porsche Kremer Racing 218 0:00:01,180 2. Gr.5 3. 1:29,900 Hans Heyer / D 3. 16 Leo Kinnunen / SF Porsche 934/5 930 670 0163 Egon Evertz 216 3. Gr.5 4. 1:31,570 Egon Evertz / D 4. 3 Harald Grohs / D BMW 3.5 CSL Alpina Faltz 214 4. Gr.5 6. 1:32,650 Hughes de Fierlant / B 5. 26 Lella Lombardi / I Porsche 934 Turbo Egon Evertz 206 1. GT 11. 1:40,100 Heinz Martin / D 6. 54 Martino Finotto / I Ford Escort Jolly Club 200 5. Gr.5 8. 1:38,270 Umberto Grano / I 7. 31 Kurt Simonsen / S Porsche Carrera RSR Kenneth Leim 189 2. GT 13. 1:41,400 Kenneth Leim / S 8. 24 Derek Worthington / GB MGB-GT V8 Bob Neville 185 6. Gr.5 15. 1:49,270 Bob Neville / GB 9. 58 Tony Brennan / IRL Ford Escort RS 2000 Tony Brennan 178 1. T 16. 1:50,880 Arthur Collier / IRL 10. 9 Jacky Ickx / B Porsche 935 002 Martini Racing 167 7. Gr.5 1. 1:26,850 Jochen Mass / D Not classified: 11. 57 Eric Mandron / GB Ford Escort RS 2000 Ken Coffey 149 2. T 17. 2:00,490 Ken Coffey / GB Did not finish: 2 Dieter Quester / A BMW 3.5 CSL Schnitzer 160 Piston Gr.5 5. 1:32,640 Albrecht Krebs / D 15 Hubert Striebig / F Porsche 934 Tu 930 670 0164 Louis Meznarie 90 Accident GT 10. 1:39,960 Guy Chasseuil / F Anny-Charlotte Verney / F 37 John Cooper / GB Porsche Carrera RSR John Cooper 90 Timing chain GT 9. 1:39,740 Nick Faure / GB 51 Manfred Schurti / FL Toyota Celica Toyota Switerland 83 Valves T 12. 1:40,710 Walter Frey / CH Paul Keller / CH 22 Reine Wisell / S Chevrolet Camaro Zip-Up Racing Team 64 Brakes T 14. 1:42,740 Stuart Graham / GB 1 Ronnie Peterson / S BMW 3.2 CSL Turbo BMW Motorsport GmbH 43 Gearbox Gr.5 2. 1:27,930 Gunnar Nilsson / S |