
Gran Premio de Espana 2 Maj 1976, Jarama
Ronnie Peterson kör återigen i nya kläder. March 761:an har
inför Spaniens GP lackerats i de svenska kulörerna gult och blått. Inför
loppet gäller en rad nya regler - bl a är de höga luftintagen förbjudna och
storleken på den bakre vingen har måste nu vara mindre. Ferrari presenterar
sin nya modell 312T2, men samtalsämnet för dagen är Tyrrells 6-hjuliga
"monster" P34.
Det är Ronnies 80:e start i Formel 1, men definitivt
inget jubileum att fira. Ronnie brottas med stora problem under träningen och
presterar inte bättre än en sextonde tid.
James Hunt (McLaren) står i "pole position" före Niki Lauda
(Ferrari) - de två ärkerivalerna om årets världsmästartitel. I andra
startled återfinns Patrick Depailler (Tyrrell) och Jochen Mass (McLaren). Återigen
är Lauda snabbast in i första kurvan, men Hunt arbetar sig allt närmare och
kan överta täten på det 32:a varvet. Två varv senare har även Jochen Mass
lyckats passera Lauda och McLaren ser ut att kunna gå mot en dubbelseger, men
på det 66:e varvet ger Mass motor upp och Lauda är åter tvåa. 
Under
loppet tvingas en rad etablerade förare att bryta - något som bäddar för
vår egen Gunnar Nilsson i Lotus som startat från sjunde position; då Laffite
och Brambilla kastar in handduken är Gunnar plötsligt uppe på en femteplats.
När även Depailler på det 26:e varvet spinner av avancerar Gunnar ytterligare
och då Mass lämnar in är tredjeplatsen ett faktum. Detta är också den
tågordning som gäller in i mål. Gunnars första pallplacering i Formel 1... Jochen
Mass tar den snabbaste varvtiden med 1.20,93 och loppet ser följande förare i
ledning: Lauda 1-31;
Hunt 32-75. Och Ronnie då? Ja, han tvingas bryta redan på det elfte varvet
efter problem med transmissionen. Efter loppet uppstod vissa kontroverser då
Hunts McLaren befanns vara för bred. McLaren förklarade att detta berodde på
däckens expansion under loppet, men Lauda tilldömdes segern. Domen
överklagades och det dröjde ända till juli innan Hunt återfick segern - dock
med en bifogad böteslapp till stallet på $3000...
Summary in english
There were a package of new regulations
which outlawed the in-vogue high airboxes and reduced the size of the rear wings.
Ferrari arrived with the new
312T2 which featured air ducts around the side of the cockpit. Ensign also had a new car. The
major talking point, however, was the six-wheeled Tyrrell P34 one of which had
been entered for Patrick Depailler.
Team Lotus had dropped Bob Evans and Mario Andretti appeared alongside Gunnar Nilsson following Parnelli's
decision to withdraw from F1. The field was boosted by the appearance of the RAM Brabham team with drivers Loris Kessel and Emilio de Villota
and a third Williams which was entered for
local hero Emilio Zapico. There was also a car called the Boro, which was little
more than an old Ensign with
another name. It was driven by Australian Larry Perkins. With only 24 starters
there would be six non-qualifiers, including both RAM Brabhams, Brett Lunger's Surtees, Zapico, Harald Ertl's Hesketh and Ingo Hoffmann in the second
Fittipaldi.
Qualifying resulted in James Hunt
(McLaren) just beating Niki Lauda
(Ferrari). Then came Depailler's Tyrrell, Jochen Mass's McLaren and Clay Regazzoni in the second Ferrari which shared the third
row with Vittorio Brambilla's March. The
fourth row featured Nilsson and Jacques Laffite (Ligier) with the top 10
completed by Andretti and Chris Amon,
going well in the Ensign.
Lauda once again beat Hunt to the first corner with the fast-starting Brambilla
third ahead of Depailler and Mass. The Beta March driver could not hold on to
the position and drifted behind both Depailler and Mass in the early laps and on
the 12th lap also fell behind Laffite. Both men would disappear soon afterwards
leaving Nilsson to move to fifth. This became fourth on the 26th lap when
Depailler spun out with brake problems.
At the front Hunt closed in on Lauda and on lap 32 the Englishman took the lead.
Two laps later Mass was also ahead of the Ferrari and McLaren looked to be on course
for a 1-2 result until lap 66 when Mass retired with an engine failure. This
promoted Nilsson to third with Carlos Reutemann
fourth in his Brabham-Alfa, Chris Amon fifth in the Ensign and Carlos Pace sixth in the second
Brabham-Alfa.
After the race there was controversy when Hunt's McLaren was found to be too wide.
The McLaren team argued that this
had been caused by the expansion of the tires during the race and appealed. It
was not until July that Hunt was reinstated, although the team was fined $3000
by the FIA.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Spanien
|
Datum
|
2
Maj 1976
|
Bana
|
Jarama
|
Säsong
|
1976
|
Deltävling
|
4
|
Längd (km)
|
3.404
|
Varv
|
75
|
Tid
|
1:42:20.430
|
|
|
|
NC=Not Classified
|
NT=No time set in qualifying
|
R=Retired
|
EX=Excluded from meeting
|
W=Withdrawn
|
DQ=Disqualified
|
NS=Did not start
|
NQ=Did not qualify
|
NPQ=Did not pre-qualify
|
|

Aktuell ställning

 |