Grosser Preis von Österreich 17 Augusti 1975, Österreichring
Ronnie Peterson startar
i Österrikes GP 1975 med 13:e bästa kvalificeringstid. Det är Ronnies 74:e F1
start och han kan denna säsong hålla sig för skratt. Den utlovade vinnarbilen
från Colin Chapman lyser fortfarande med sin frånvaro och Ronnie får hålla
till godo med den Lotuskonstruktion som debuterade redan säsongen 1970. Niki
Lauda (Ferrari) står ännu en gång i "pole position" och delar
första startledet med James Hunt (Hesketh). Emerson Fittipaldi (McLaren) är
trea före - något överraskande - Hans Stuck (March). Starten hade dock föregåtts av ett par otäcka olyckor. Wilson Fittipaldi har i tidskvalet kört
av våldsamt och brutit två ben i handen. Ännu värre var olyckan under
uppvärmningen på tävlingsdagen, då Mark Donohue kraschar sin Penske March
så illa att han medvetslös måste tas till sjukhus för operation. Donohue har
slagit huvudet i ställningen till en reklamskylt. Det
lättande trycket mot hjärnan hjälper dock inte och Donohue avlider ett par
dagar senare. Vädret slår hastigt om inför starten och regnet börjar ösa
ner. Lauda tar dock täten före Hunt och Depailler (som gjort ett ryck från
sjunde startposition). Brambilla gör en fantastisk upphämtning från sin
åttonde plats och kan tillsammans med Hunt passera Lauda på det 15:e varvet.
När Hunt skall varva Lunger lyckas Brambilla ta sig förbi båda bilarna och
är i plötsligt i ledning. Förhållandena blev än sämre och efter 29 varv
flaggas loppet av. Brambilla, som tar sin första och enda seger i karriären,
blir så upphetsad av att se den svartvitrutiga målflaggan att han spinner av
med sin March. Han lyckas dock åter ta sig ut på banan och fullfölja sitt
ärevarv - dock med en bil som närmast ser ut att vara redo för skroten. Brambilla
får också snabbaste varvtid med 1.53,90. Endast halva poäng tilldelas i
loppet, men likafullt är det March första seger efter fem års hårda
ansträngningar. James Hunt (Hesketh) blir tvåa med Tom Pryce (Shadow)
som trea före Jochen Mass (McLaren) och Ronnie som i den gamla Lotus 72:an till
slut blir 5:a Loppet kan således summera följande förare i ledning: Lauda
1-14; Hunt 15-18; Brambilla 19-29.
Summary in english
Niki Lauda arrived at his home race
with a strong lead in the World Championship with a healthy lead in the World
Championship and his chasers were struggling. McLaren had only two serviceable
cars as Jochen Mass
had written off two M23s at the Nürburgring. Team Lotus was in similar trouble
but as Surtees had managed to rebuild a
car for John Watson (the team having missed the German GP after the multi-car
crash at Silverstone) Lotus had to rely on
new boy Brian Henton. Alan Jones stood down from his
drive with Hill to make way for Rolf Stommelen who was back in action after his
crash in Barcelona while Chris Amon also returned at
the wheel of an Ensign. Shadow appeared with one car
fitted with a Matra V12 engine and
this was driven by Jean-Pierre Jarier.
The Williams team rented out its
second car to Swiss driver Jo Vonlanthen, while the second Hesketh was rented
out to the American Brett Lunger.
Qualifying resulted in the usual pole position for Lauda with James Hunt a tenth slower in his
Hesketh. Third fastest was Emerson Fittipaldi
in his McLaren with Hans Stuck fourth
for March. The third row featured Clay Regazzoni (Ferrari) and Carlos Pace (Brabham) while the top
10 was completed by Patrick Depailler
(Tyrrell), Vittorio Brambilla (March), Jochen Mass (McLaren) and Jody Scheckter (Tyrrell). Jarier qualified the Shadow-Matra 14th. In the course of
qualifying Wilson Fittipaldi crashed his
Fittipaldi heavily and broke two bones in his hand but there was a far more
serious accident in the race day warm-up when Mark Donohue went off at the Hella
Licht Corner after a tire failure. The Penske March had cleared the barriers and
collided with an advertising hoarding, hitting two marshals as well (one of whom
later died). Donohue was conscious and talking but he then lapsed into
unconsciousness and despite an operation to relieve the pressure in his brain he
died in Graz on the Tuesday after the race.
As the time for the start approached the weather clouded over and it began to
rain heavily. Lauda took the lead while Depailler made a good start to take
third place behind Hunt. Then came Stuck, Fittipaldi, Brambilla and Scheckter.
It was Brambilla who made the biggest impression in the early laps as he
overtook Fittipaldi, Stuck and then Depailler.
On lap 15 Hunt and Brambilla caught and passed Lauda and began to pull away from
the Ferrari. On lap 19 as Hunt came up to lap Lunger, Brambilla blasted past
both cars in one move and began to build a lead. Conditions deteriorated to such
an extent that eventually the organizers were petitioned to stop the race. The
chequered flag was shown and Brambilla in his excitement lost control of his car
and crashed. He was able to rejoin and completed his victory lap with the front
end of the car in a state of considerable disrepair.
It had taken five years but the March factory team had finally won a race
although as half points were awarded it was, in effect, half a victory.
Hunt was classified second with Tom Pryce third in his Shadow.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Österrike
|
Datum
|
17
Augusti 1975
|
Bana
|
Osterreichring
|
Säsong
|
1975
|
Deltävling
|
12
|
Längd (km)
|
5.911
|
Varv
|
29
|
Tid
|
57:56.690
|
|
|
|
NC=Not Classified
|
NT=No time set in qualifying
|
R=Retired
|
EX=Excluded from meeting
|
W=Withdrawn
|
DQ=Disqualified
|
NS=Did not start
|
NQ=Did not qualify
|
NPQ=Did not pre-qualify
|
|
![](checks.gif)
Aktuell ställning
![](checks.gif)
|