Grand Prix de Monaco 30 Maj 1976
Ronnie Peterson har
normalt gott handlag med
banan i Monte Carlo. Alltsedan F1 debuten 1970 och en sjundeplats, har Ronnie
presterat toppresultat (2:a, 11:a, 3:a, 1:a och 4:a). Inför det 82:a
framträdandet i GP-cirkusen har tidskvalet gått över förväntan. Eller
kanske inte ändå. Stadsloppet i Monaco ställer större krav på förarna än
bilarna och således kunde Ronnie med undermåliga bilar åstadkomma underverk
tack vare sin stora körskicklighet.
Det finns inget att göra åt
Ferraribilarna och återigen står Lauda i främsta startledet tillsammans med
Regazzoni. Men det är Ronnie som grejar tredjeplatsen och han delar andra
startled tillsammans med den spektakulära skapelsen från Tyrrell - och då
menar vi 6-hjulingen (inte Patrick Depailler)...
Inför detta lopp har
Ronnie fått en helt ny monocoque och bilen uppför sig nu betydligt bättre än
tidigare under säsongen. Vid chassiebytet upptäcktes en spricka i ramen som
funnits under lång tid - det var anledningen till att såväl Ronnie som Lella
klagat på hur bilen uppförde sig i vissa situationer. Niki
Lauda tar som vanligt starten, men Ronnie lurar Regazzoni på dubbelt Ferrari
och smiter upp på en andraplats. Hunt har ingen lyckad veckända och spinner
så småningom av banan. När han sedan försöker ta sig tillbaka in i loppet
lämnar han ett oljespår efter sig - något som kommer att få ödesdigra
konsekvenser för ett flertal förare. Regazzoni tvingas t ex ut på en nödväg
och måste släppa de båda 6-hjulingarna förbi sig. Ett varv senare är det
Ronnie som spinner i oljan och som därefter kör in i avbärarräckena - helgen
förstörd! 
Regazzoni jobbar sig tillbaka och tar
sig med snabbaste varvtid (1.30,28) åter upp på en tredjeplats. På det
74:e varvet kör han emellertid ett misstag, varför Depailler återfår sin
position. Lauda leder från start till mål och tar sin fjärde seger för
säsongen. P34:orna fortsätter att plocka poäng då Scheckter och Depailler
slutar tvåa respektive trea.
Summary in english
The
entry was slightly smaller than in previous races as RAM decided not to
enter as only 20 cars would be allowed to start and the Automobile Club of
Monaco had limited the entry to 25. Mario Andretti was away racing at
Indianapolis and Lotus ran only one car
and Brett Lunger's Surtees had been sold to Henri Pescarolo's Team Norev and the American was
waiting for the team to finish a new car for him. Also missing was the second
Fittipaldi which had been run for Ingo Hoffmann.
Qualifying resulted in the usual site of Ferrari being 1-2 with Niki Lauda ahead of Clay Regazzoni as usual. Ronnie Peterson was on the second row in
his March with Patrick Depailler's
Tyrrell six-wheeler alongside,
while Jody Scheckter's similar car shared the
third row with Hans Stuck's March. Emerson Fittipaldi (who had failed
to qualify in Spain) was seventh, ahead of Jacques Laffite (Ligier), Vittorio Brambilla (March) and Jean-Pierre Jarier (Shadow). Chris Amon again showed well in the
Ensign in 11th while James Hunt was a disastrous 13th in
his McLaren because of gearbox
troubles. Carlos Reutemann was the final qualifier
in the troublesome Brabham-Alfa Romeo,
the Argentine driver become increasingly frustrated with the car's lack of
performance.
At the start Lauda went into the lead but it was Peterson who grabbed second
from Regazzoni. Most of the field managed to squeeze through Ste Devote but at
the back Reutemann collided with Alan Jones's Surtees and both cars retired.
The only change at the front in the early laps came on lap 15 when Scheckter
passed Depailler to take fourth. Hunt's terrible weekend continued when he spun
at Tabac and dropped to the tail of the field. Eventually he went out with an
engine failure.
This caused a significant change at the front as oil from Hunt's car caught out
Regazzoni and he went up an escape road and dropped behind the two Tyrrells. A lap later Peterson
spun on the oil and hit the barriers.
This left Lauda a long way clear of the two Tyrrells, Depailler gradually
dropping back as his rear suspension became increasingly fragile. On lap 64 he
was overtaken for third by Regazzoni but the Ferrari made a mistake on lap 74
and crashed out and so Depailler regained third. Stuck finished fourth, Mass
fifth and Fittipaldi sixth.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Monaco
|
Datum
|
30
Maj 1976
|
Bana
|
Monte
Carlo
|
Säsong
|
1976
|
Deltävling
|
6
|
Längd (km)
|
3.312
|
Varv
|
78
|
Tid
|
1:59:51.470
|
|
|
|
NC=Not Classified
|
NT=No Tid set in qualifying
|
R=Retired
|
EX=Excluded from meeting
|
W=Withdrawn
|
DQ=Disqualified
|
NS=Did not start
|
NQ=Did not qualify
|
NPQ=Did not pre-qualify
|
|

Aktuell ställning

 |