| |
Ronnie Peterson kom att köra Lotus 79:an under
totalt 7 tävlingar (se sammanställningen nedan). Det blev en seger, tre
andraplatser och en tredjeplats. Två gånger tvingades Ronnie bryta med Lotus
79. Tyvärr kraschade Ronnie sin Lotus 79:a inför Monzas GP 1978 och då Colin
Chapman inte ville låta Ronnie köra Andrettis reserv 79:a fick Ronnie hålla
till godo med den mindre säkra Lotus 78:an - och vi vet alla hur det slutade...
Lotus 79 var kanske den vackraste Formel 1-bil som någonsin byggts. Colin
Chapman hade vidareutvecklat 78:an och tog ytterligare ett steg m h a "ground
effect" och strömlinjeformning.
Under den enda säsong Lotus 79 tävlades vann Mario Andretti sex gånger med
bilen. Totalt sju segrar för Lotus 79 under en säsong (dessutom ett antal
dubbelsegrar). Inte ett dåligt facit!
Lotus 79 (Mark
IV) - data |
Chassie |
Aluminiumlegering, monocoque |
Växellåda |
Lotus design, 5-växlad |
Effekt |
~500 hk |
Däck |
Goodyear 13x10 / 13x18.5 |
Tankvolym |
38 gallon |
Motor |
Cosworth Ford DFV V8 |
Spårvidd fram |
173 cm |
Spårvidd bak |
163 cm |
Hjulbas |
274,3 cm |
Höjd |
96 cm |
Längd |
442 cm |
Markfrigång |
7,5 cm |
Stötdämpare |
Koni |
Totalvikt |
575 kg |
Lotus 79/2 JPS20
Tävling |
Lotus 79/2 JPS20 |
Resultat |
Spanish GP
Jarama - 6/4/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
2 |
Swedish GP
Anderstorp - 6/17/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
3 |
French GP
Paul Ricard - 7/2/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
2 |
British GP
Brands Hatch - 7/16/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
German GP
Hockenheim - 7/30/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Austrian GP
Österreichring - 8/13/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
1 |
Dutch GP
Zandvoort - 8/27/78 |
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 |
2 |
|