Såväl Ronnie som Reine
körde Lotus 72
Ronnie Peterson kom att köra Lotus 72:an i
olika typmodeller i totalt 45 tävlingar under åren 1973-1975 (se sammanställningen nedan).
De två första åren resulterade i 7 segrar och 10 "pole positions",
men tyvärr visade sig denna konstruktion från 1969 inte konkurrenskraftig
1975. Egentligen var bilen "out of date" redan 1974, men tack vare
Ronnies stora begåvning kunde det omöjliga mjölkas ur bilen på vissa banor
där topphastigheten inte var avgörande.
Det var inför 1970 års säsong som Chapman kom med en helt ny konstruktion
- den kilformade typ 72 med variabel torsionsfjädring och mittplacerade
bromsar.
Lotus 72:an var i grunden en genial konstruktion från Colin Chapman med gott bistånd från designchefen Maurice Phillipe. Debuten skedde den 19 april
1970 i Spaniens GP, då i färgerna för Gold Leaf Team Lotus - rött, vitt och
guld. Jochen Rindt hade redan under sommaren
1969 påbörjat utprovningen av bilen på Lotus Hethel testbana, men hade kluvna
känslor för den nya skapelsen. Succén var inte omedelbar, problem med de
inbyggda bromsarna fram, men med fyra segrar under sommarmånaderna kunde Rindt
säkra världsmästartiteln innan den tragiska olyckan på Monza ändade hans
liv. Innan detta skedde hade Jochen Rindt haft ett flertal dispyter med Chapman
om dennes maniska jakt på att spara vikt i bilen.
Näste förare som kom att förknippas med Lotus 72 var Emerson
Fittipaldi. Totalt tog denne nio segrar med bilen, den första redan
i slutet av 1970. Säsongen 1971 uteblev framgångarna då Emerson hämmades av
en skada han ådragit sig i en civil trafikolycka (och vars konsekvenser aldrig
blev helt officiella), men året därpå blev denne världsmästare i Lotus 72D
- då i det nya färgstället svart och guld i Team John Player Special.
Då Ronnie Peterson anslöt till stallet
1973 rådde ingen tvekan om att Chapman satt samman ett "superteam".
Då stallet valde att matcha båda som försteförare tog de dock så många
segrar av varandra att Jackie Stewart för Tyrrell kunde plocka så många
poäng att han kunde bärga förartiteln - märkesmästerskapet dock till Lotus.
De uteblivna stallorders som skulle ha säkrat ytterligare en för Fittipaldi
fick nu denne att lämna stallet och ny stallkompis till Ronnie blev Jacky Ickx.
1973 års Lotus 72E hade delvis nya underplåtar, luftintag av en ny form med
inbyggda kylare och energiupptagande zoner samt stora förändringar på bromsar
, fjädring och spårvidd. Bytet från Firestone- till Goodyear-däck 1973
nödvändiggjorde en rad av dessa förändringar.
Den tredje eran i Lotus 72:an var Ronnies. Andra hälften av 1973 kunde
Ronnie köra hem fyra segrar. Trots att bilen inte längre var konkurrenskraftig
lyckades Ronnie även 1974 ta ytterligare tre segrar med bilen - den sista den 8
september på Monza i Italiens GP. När Ronnie den 5 oktober 1975 kör in
ekipaget på en femteplats i USA:s GP på Watkins Glen kan bilen till slut
pensioneras - de sista åren i version E och F (med Ralph Bellamy och Martin
Ogilvie som konstruktörer. Därmed avslutades den längsta
epoken för en Formel 1-bil någonsin, totalt sex säsonger med en konstruktion
som mot slutet var sju år gammal. Tjugo segrar (plus ytterligare fem i
tävlingar utanför GP-mästerskapet), två världsmästare, tre
märkesmästerskap (70/72/73).
Totalt byggdes 9 st Lotus 72 (R1 - R9), men med den förklaringen att chassi
R1 byggdes om till serievarianten R4 och att chassi R5 i princip byggdes upp
från grunden igen efter en våldsam krasch.
Sexton förare kom att köra Lotus 72: Dave Charlton, Jim Crawford, Paddy
Driver, Emerson Fittipaldi, Brian Henton, Graham Hill, Jacky Ickx, Eddie Keizan,
John Miles, Ronnie Peterson, Jochen Rindt, Ian Schekter, Guy Tunmer, Dave
Walker, John Watson och Reine Wisell.
Lotus 72 - data |
Chassie |
Aluminium monocoque
20swg inner, 18swg yttre |
Växellåda |
Hewland FG 400, 5-växlad |
Effekt |
460 - 520 hk |
Däck |
Inledningsvis på mjuka Firestone 13x10,2/15x15
(även 16,2x13 användes),
därefter på Goodyear (bilen var ej konstruerad för
dessa däck) |
Fälgar |
Speedline |
Stötdämpare |
Koni |
Tankvolym |
45 gallon totalt i två tankar (205 l)
Senare variant hade totalt 181 l
|
Motor |
Ford-Cosworth DFV V-8 med Lucas
bränsleinsprutning |
Motorvolym |
2993 ccm |
Varvtal (max) |
10.500 - 11.600 rpm |
Motorvikt |
165 kg |
Motorelektrobik |
Lucas Opus |
Spårvidd fram |
58-60 tum (1448-1542 mm modell D - F) |
Spårvidd bak |
61-64 tum (1575-1625 mm modell D - F) |
Hjulbas |
100 tum (105 på Lotus 72 F); 2540-2667 mm |
Bredd |
74 tum |
Höjd |
46 tum (35 tum utan luftintag) |
Längd |
165 tum |
Totalvikt |
1168 lb (530 kg); senare modeller upp till 576
kg |
Ronnie Petersons F1-lopp i Lotus 72:
Lotus 72/R6
Tävling |
Lotus 72/R6 |
Resultat |
Race of Champions
Brands Hatch - 3/18/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Belgian GP
Zolder - 5/20/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Monaco GP
Monte Carlo - 6/3/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
3 |
Swedish GP
Anderstorp - 6/17/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
2 |
French GP
Paul Ricard - 7/1/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
1 |
British GP
Silverstone - 7/14/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
2 |
Dutch GP
Zandvoort - 7/29/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
11 |
German GP
Nürburgring - 8/5/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Austrian GP
Österreichring - 8/19/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
1 |
Italian GP
Monza - 9/9/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
1 |
Canadian GP
Mosport Park - 9/23/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
US GP
Watkins Glen - 10/7/73 |
Lotus 72/R6 - Cosworth DFV V8 |
1 |
Lotus 72/R8
Tävling |
Lotus 72/R8 |
Resultat |
Argentinian GP
Buenos Aires - 1/28/73 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Brazilian GP
Interlagos - 2/11/73 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt (olycka) |
South African GP
Kyalami - 3/3/73 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
11 |
International Trophy
Silverstone - 4/8/73 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
2 |
Spanish GP
Montjuich Park - 4/29/73 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Argentinian GP
Buenos Aires - 1/13/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
13 |
Brazilian GP
Interlagos - 1/27/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
6 |
Monaco GP
Monte Carlo - 5/26/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
1 |
Swedish GP
Anderstorp - 6/9/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Dutch GP
Zandvoort - 6/23/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
8 |
French GP
Dijon-Prenois - 7/7/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
1 |
British GP
Brands Hatch - 7/20/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
10 |
Austrian GP
Österreichring - 8/18/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Italian GP
Monza - 9/8/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
1 |
Canadian GP
Mosport Park - 9/22/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
3 |
US GP
Watkins Glen - 10/6/74 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Argentinian GP
Buenos Aires - 1/12/75 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Brazilian GP
Interlagos - 1/26/75 |
Lotus 72/R8 - Cosworth DFV V8 |
15 |
Lotus 72/R9
Tävling |
Lotus 72/R9 |
Resultat |
South African GP
Kyalami - 3/1/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
10 |
Race of Champions
Brands Hatch - 3/16/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
3 |
International Trophy
Silverstone - 4/13/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
Startade ej |
Spanish GP
Montjuich Park - 4/27/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
Bröt (olycka) |
Monaco GP
Monte Carlo - 5/11/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
4 |
Belgian GP
Zolder - 5/25/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Swedish GP
Anderstorp - 6/8/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
9 |
Dutch GP
Zandvoort - 6/22/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
15 |
French GP
Paul Ricard - 7/6/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
10 |
British GP
Silverstone - 7/19/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
German GP
Nürburgring - 8/3/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
Austrian GP
Österreichring - 8/17/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
5 |
Swiss GP
Dijon-Prenois - 8/24/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
4 |
Italian GP
Monza - 9/7/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
Bröt |
US GP
Watkins Glen - 10/5/75 |
Lotus 72/R9 - Cosworth DFV V8 |
5 |
|