|
Ivar Olof Lindström, född 1929-02-24 i Nyland,
Ytterlännäs, död 2005-04-24 i Gribbylund, Täby. Flygofficer
i Frösön, Östersund.
Olle föddes i Nyland i Ådalen den 24 februari 1929. Han var enda barnet till plåtslagarmästare Ivar Lindström och hans hustru
Greta. I tonåren fick han anta rollen som storebror då Ulla kom som krigsbarn från Finland. Familjen hade då flyttat till Sollefteå.
Här utvecklade han sin talang i både fotboll och backhoppning. Som högerinner i Sollefteå GIF:arna och med backrekord i den
gamla Hallstabacken blev han ett känt namn i landskapets sportkretsar.
Olle fascinerades tidigt av flyg och gick som ung med i flygpojkarna. Efter realexamen 1951 antogs han samma år till Kungliga
Krigsflygskolan som officersaspirant. Om detta stod att läsa i reportaget "Vi på Ljungbyhed" i Teknikens Värld där han var
huvudperson. Efter avklarad flygslagsutbildning i Ängelholm och kadettskola i Uppsala stationerades han som nyutnämnd löjtnant
vid Jämtlands flygflottilj F4. I J28 "Vampire" blev han känd som svårövervinnelig i luftstrid, men också som "Hjärtflygaren" då
han efter ett flyguppdrag passat på att ge en privat flyguppvisning för flickvännen som stod i ett gathörn i Sollefteå.
Sommaren 1957 gifte han sig med Anita. De hade träffats året innan och bildade nu familj på Frösön - Rickard kom till världen
1958, Madeleine 1961 och Johan 1967.
Likt många av kollegorna lockades han över till SAS, men efter ett halvår "på skolbänken" förstod han att det var i ett jaktflygplan
han hörde hemma. Detta gjorde att Olle endast 33 år gammal kom att anförtros det svåra uppdraget som divisionschef vid F22 i
Kongo. Med nyvunnen självständighet hade landet begärt FN:s hjälp mot utbrytarprovinsen Katanga och Sverige ställde bl a ett
antal J29 "Tunnan" till förfogande, något som visade sig helt avgörande då Moïse Tshomes flygvapen utraderades. Olle ledde med
framgång de avslutande striderna över Kolwezi årsskiftet 1962-63. Han fick då sin frontruta genomskjuten med två skott och var
enligt TT:s nyheter "decimeter från döden". Åter änglavakt - ett annat exempel var då han ett par år tidigare under ett
träningshopp med fallskärm var nära att spetsas på en gärdsgård på Opefältet.
Med den unika erfarenhet som Kongoäventyret kom att ge, fick Olle i mitten av sextiotalet uppdraget att ansvara för utbildningen
av österrikiska divisionschefer i samband med att landet köpt "Tunnan" från SAAB. I denna flygplanstyp var han dessutom under
en tid ledare för "Lindströmgruppen", som också uppvisningsflög i utlandet. De många uppdragen med J29:an gav så småningom
medlemskap i Tusen Timmar Tunnan.
Olle kom att genomföra ytterligare två sejourer i FN-tjänst, då som observatör i Mellersta Östern i början och mitten av 70-talet.
Vid båda tillfällena följde familjen med. Dessa år i Egypten gav oförglömliga minnen. Den aktiva flygtjänsten avslutades i
samband med pensioneringen 1990 efter att i nedtrappande skala ha gått via J32, J35, SK60 och SK50. De sista yrkesverksamma
åren gjordes vid Milostaben i Nedre Norrland med ansvar för frågor rörande säkerhet och mobilisering. Efter sin pensionering
bidrog han till boken om "Flyget på Frösön" och var behjälplig i olika arbeten om F22.
Olle var en mjuk och generös människa. Han kunde uppfattas som tystlåten och kom mer till sin rätt i det mindre sällskapet. Vi är
många som för alltid kommer att minnas alla de fester, upptåg och tävlingar han arrangerade. Inte minst i Källsjön, där alla
semesterfirare varje år bjöds på en flyguppvisning. I sommarstugan lades också grunden till den händiga förmågan. Detta gav med
tiden också "villan i Valla" och den stugby i Gräftåvallen han lät uppföra med sin svåger.
Många anser att Olle hade alla förutsättningar att "ta för sig mer", men att få fortsätta flyga och vara mer tillsammans med
familjen syntes med åren allt mer lockande än en militär karriär.
Gottfrid, den lilla coccerspanieln, låg honom varmt om hjärtat.
Olle Lindström avled den 24 april 2005 efter en längre tids sjukdom, 76 år gammal. Han ligger begravd på Frösön. Begravningen
ägde rum samma dag som flygfottiljen F4 officiellt lades ner - vilket resulterade i en överflygning av en 4-grupp J37 "Viggen". Ett
värdigt avslut för en sann stridspilot...
Gift 1957-07-14 i Frösö med
Ester Anita Scherlin, född 1938-03-03
i Strömsunds Municipalsamhälle, Ström.
Resesäljare på Till Fjälls Resor och SAS, egenföretagare "Fjällkonferenser"
i Gribbylund, Täby.
Barn:
Rickard Olof Lindström, född 1958-01-19
Anna Madeleine Lindström Scherlin, född 1961-05-17
Johan Henrik Lindström, född 1967-10-23
|