
Labatt´s 50 Canadian Grand Prix 3 Oktober 1976, Mosport Park
Ronnie Peterson står återigen som en vinnare inför sin 90:e F1
start. Segern i Italiens GP tre veckor tidigare var Ronnies första på två
år, även denna gång på Monza - "turbanan"...
I årets mästerskap har Ronnie efter en trevande
inledning allt mer kommit underfund om hur (den egentligen icke så
konkurrenskraftiga) Marchen trots allt kan manövreras för att matcha
kollegorna i de självklara vinnarbilarna. Sålunda har Ronnie återigen lyckats
ta en plats i första startledet, denna gång som tvåa efter tidskvalet och
tillsammans med James Hunt i en McLaren. Ronnies teamkompis Vittoria Brambilla
har tredje bästa tid, Patrick Depailler (Tyrrell) står vid sidan av som fyra.
Med tre tävlingar kvar är det sjutton poäng som
skiljer Hunt från Lauda. Handduken är långt ifrån inkastad från McLarens
sida, men man väljer att ställa upp med den gamla M23:an istället för att
fortsätta utveckla den svåra M26-modellen.
Ronnie gör en mycket bra start och tar sig omedelbart
upp i ledning. På det nionde varvet blir emellertid Hunt för svår och Ronnie
märker snart att bilen denna dag inte riktigt hänger med. I snabb följd blir
Ronnie omkörd av en mängd förare och i mål lyckas Ronnie endast bärga en
besvikelsernas niondeplats - ett varv efter segraren.
James Hunt kan relativt ohotad hålla ledningen och han
tar sig i mål som segrare efter 80 körda varv. Därmed hårdnar det i striden
om förarmästerskapet, eftersom Niki Lauda med en åttondeplats inte kör hem
några ytterligare poäng. Inför de två avslutande racen är det endast 8
poäng som skiljer dem båda åt - 56 mot 64.
Patrick Depailler i den sex-hjuliga Tyrrellen blir tvåa och får även
loppets snabbaste tid med 1.13,817. Mario Andretti (Lotus) slutar trea.
Summary in english
With three races to go in the World
Championship Niki Lauda (Ferrari) and James Hunt (McLaren) were 17 points
apart (Hunt's disqualification from the British GP having been confirmed after
the Italian GP). Hunt was not giving up, however, and took pole position in
dominant fashion. The McLaren
team decided to concentrate on the old M23s rather than continue to develop the
difficult M26. Ferrari
had left Carlos Reutemann out of the lineup and
ran only two cars for Lauda and Clay Regazzoni while there had been a
change at Brabham with Larry Perkins having been hired to
stand in for Reutemann. Williams
turned up with Chris Amon in a second car
but after a spin he was hit by Harald Ertl's
Hesketh and both cars seriously damaged. Amon suffered bruising to his
legs and Ertl to his back. Otto Stuppacher appeared again but he was well off
the pace and failed to qualify.
Alongside Hunt on the front row was Monza winner Ronnie Peterson (March) with his team
mate Vittorio Brambilla third ahead of Patrick Depailler (Tyrrell). Mario Andretti (Lotus) shared the third row
with Lauda while Jody Scheckter
(Tyrrell) and Hans Stuck (March)
were on row four ahead of Jacques Laffite
(Ligier) and Carlos Pace in the Brabham-Alfa Romeo. Clay Regazzoni was a disappointing 11th
in his Ferrari.
At the start Peterson made a better start than Hunt and took the lead while
Depailler beat Brambilla into the second corner to grab third. Andretti was
fifth with Scheckter and Lauda behind him. By the end of the first lap Brambilla
had been pushed down to fifth by Andretti and on the fourth lap he fell behind
Scheckter as well.
On the ninth lap Hunt took the lead, while further back Lauda moved ahead of
Brambilla to get into sixth place. Peterson was unable to keep up the pace and
dropped behind Depailler, Andretti, Scheckter, Lauda and Jochen Mass in quick succession. He
would finish a distant ninth.
The order remained unchanged until lap 59 when Lauda began to suffer handling
problems and he let Mass, Regazzoni and Pace pass him.
Hunt's victory was thus complete and the World Championship gap closed to just
eight points. Depailler finished second with Andretti third, Scheckter fourth,
Mass fifth and Regazzoni sixth, just ahead of Pace.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Kanada
|
Datum
|
3
Oktober 1976
|
Bana
|
Mosport
Park
|
Säsong
|
1976
|
Deltävling
|
14
|
Längd (km)
|
3.957
|
Varv
|
80
|
Tid
|
1:40:09.626
|
|
|
|
NC=Not Classified
|
NT=No time set in qualifying
|
R=Retired
|
EX=Excluded from meeting
|
W=Withdrawn
|
DQ=Disqualified
|
NS=Did not start
|
NQ=Did not qualify
|
NPQ=Did not pre-qualify
|
|

Aktuell ställning

 |