
Grote Prijs van Nederland 29 Augusti 1976, Zandvoort
Ronnie Peterson tar årets första "pole position"
inför sin 88:e start i Formel 1. Detta är också den första och enda
"pole" som Ronnie bärgar i en March.
Två veckor efter Österrikes GP har Niki Lauda
återhämtat sig så pass att det börjar talas om en sensationell "come-back"
till kommande start på Monza. Detta, och det faktum att Lauda fortfarande leder
mästerskapet med 23 poäng före James Hunt, övertygar Enzo Ferrari att
ställa upp med Clay Regazzoni (Ferrari hade ju bojkottat tävlingen innan i
protest mot att Hunt återfått poäng många ej ansåg de var berättigade
till).
Det blir dock Hunt som kniper platsen bredvid Ronnie i
första startled, omedelbart före en duo med Tom Pryce i en Shadow och John
Watson i en Penske (vinnaren från Österrike). Ronnie tar starten före Watson.
Andretti klämmer sig in som trea före Pryce. Ronnie upptäcker att bilen inte
lyder som den ska och har stora problem att hålla Watson bakom sig. Watson gör
dock ett misstag och Hunt smiter förbi. Med ångan uppe kan Hunt även ta sig
förbi Ronnie på det tolfte varvet och det blir en ledning han med viss möda
kan hålla in i mål. Bakifrån har Regazzoni arbetat sig upp och på det 18:e
varvet får även Ronnie ge med sig. Regazzoni blir endast en knapp sekund efter
Hunt in i mål.
Ronnie kan tyvärr inte hålla sin tredjeplats då han
på det 53:e varvet tvingas bryta efter att ha tappat oljetrycket, denna
övertas istället av Mario Andretti som kan rulla i mål knappt 5 sekunder
före Tom Pryce. I sin jakt på Hunt sätter Regazzoni snabbaste varvtid
med 1.22,59. Loppet ser följande ledare: Ronnie
1-11; Hunt 12-75.
I och med Hunts seger minskar Laudas ledning ytterligare i årets
förarmästerskap - den är nu "endast" 14 poäng (61 mot 47). Med
hela fyra tävlingar kvar att köra finns alla möjligheter att ta in detta
försprång - om nu inte Lauda mot alla odds återvänder till banorna mycket
snabbar än vad någon har kunnat förvänta efter sin svåra krasch en månad
tidigare...
Summary in english
In
the fortnight after the Austrian GP, Niki Lauda came off the critical
list and returned home to Salzburg where he began to prepare for a comeback at
Monza. Lauda's amazing recovery (and the fact that the Austrian was still 23
points ahead of James Hunt
in the World Championship) convinced Enzo Ferrari to send a car to Holland
for Clay Regazzoni to drive. McLaren had a new M26 but Hunt
decided to stay with the M23 leaving Jochen Mass to develop the new car. Shadow also had a new DN8 for Tom Pryce. Brett Lunger had stepped down from
the Surtees and Sweden's Conny
Andersson had been drafted in for the weekend, while Jacky Ickx had been signed up by Ensign. Guy Edwards was out of action having
aggravated an old wrist injury at the Nürburgring and his place was taken in the
Hesketh team by Rolf Stommelen. Also in action was the Boro team which had Larry Perkins driving the
much-modified old Ensign while local racer
Boy Hayje was at the wheel of a Hexagon of Highgate Penske PC3.
The RAM team ran into more legal trouble,
this time from sponsor Tissot, and so Loris Kessel and Lella Lombardi did not get to run.
Qualifying resulted in pole position for Ronnie Peterson's March with Hunt second
in his McLaren, Tom Pryce
third in the new Shadow and John Watson
(the winner in Austria) fourth in his Penske. Then came Regazzoni, Mario Andretti (Lotus), Vittorio Brambilla (March), Jody Scheckter (Tyrrell), Carlos Pace (Brabham-Alfa Romeo) and Jacques Laffite (Ligier). Ickx was 11th
in the Ensign while Perkins ddi a good
job to put the Boro 19th in a field
of 26.
In the race Peterson took the lead at the start and Watson forced Hunt back to
third. Andretti was fourth with Pryce behind him. Peterson discovered that his
car was not handling well and Watson was able to close up on him. Watson tried
to pass several times and on the second he went wide and Hunt was able to slip
through into second place. On the following lap Peterson dropped behind Watson
and on the 18th lap behind Regazzoni, who had battled his way ahead of Pryce and
Andretti. The order then remained unchanged until lap 48 when Watson's race
ended with a gearbox failure. Hunt was alone at the front and while Regazzoni
was able to close up he could not overtake and Hunt won by a second. Peterson's
third place disappeared on lap 53 when he lost oil pressure and so Andretti
finished third with Pryce fourth, Scheckter fifth and Brambilla sixth after Ickx
went out with an electric problem with just a handful of laps to go.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Nederländerna
|
Datum
|
29
Augusti 1976
|
Bana
|
Zandvoort
|
Säsong
|
1976
|
Deltävling
|
12
|
Längd (km)
|
4.226
|
Varv
|
75
|
Tid
|
1:44:52.090
|
|
|
NC=Not Classified
|
NT=No Tid set in qualifying
|
R=Retired
|
EX=Excluded from meeting
|
W=Withdrawn
|
DQ=Disqualified
|
NS=Did not start
|
NQ=Did not qualify
|
NPQ=Did not pre-qualify
|
|

Aktuell ställning

 |