När jag var liten växte jag upp
på Frösön i Jämtland. Det första året bodde familjen på Norra
Strandgatan 5C, men 1959 (då jag var ett år) flyttade vi lite längre upp
på Hornsberg till Fjällgatan 20A.
I vilket fall så minns jag promenader
med min mamma ner till stranden vid Frösöbrons fäste.
Jag satt ju mestadels i en barnvagn vid den tidpunkten. Och jag minns så
tydligt runstenen som stod där ute på udden. Tidigt fick jag lära mig
att runstenen på Frösön var Sveriges nordligaste runsten och att den var
lite speciell. Det kändes faktiskt lite speciellt att vara från Frösön –
även om stadsborna inne i Östersund kallade oss för bönder…
Den
här bilden som ni ser till vänster, från
tidigt 1966,
visar hur det såg ut där runstenen stod ute på ”runudden” vid
”gamla Frösöbron” – fotografiet taget av min mors farbror Nils
Nordström. Den är ju fortfarande sig lik, vilket framgår
av mitt eget foto från 2011 (ovan)...
Texten på runstenen består av 107
runor. De har ristats in med den 16-typiga runraden som användes under
vikingatiden:
Frösöstenens
runrad ser ut enligt följande:
Runinskriften på Frösöstenen har
kunnat tydas (translittreras) till följande text:
Austmoð (r) kuðfastarsun litrai(s).... (n)ðinoaukiruabruðisaukh
(onli) tkristnoeotalont osbiurnkirðibru triunraista uktsainrunorðbisar
Trots att tio runtecken har gått förlorade genom alla
århundraden har texten på Frösöstenen kunnat tydas. Det finns i och för
sig några olika tolkningar av vad runorna säger, men den allmänt
vedertagna tolkningen är följande:
Östman, Gudfast son, lät resa denna sten och göra denna
bro och han lät kristna Jämtland. Åsbjörn gjorde bron. Tryn och Sten
ristade dessa runor.
Egentligen är det ju ett
fantastiskt minnesmärke. Frösöstenen berättar ju om den tid då Jämtland
kristnades. Det är alltså inte en runsten som har rests för att hedra
minnet av någon död anförvant, vilket är det vanliga. Dessutom berättar
ju stenen om en bro som blev anlagd. Forskningen har kommit fram till
att stenen restes omkring 1050 (mest troligt i perioden 1050-1080), dvs
vid den tid då de två sönerna till Olof Skötkonung, Anund Jakob och
Emund, var sveakungar (mellan 1022 och 1060). Olof Skötkonung är ju om
inte annat känd som den som kung som lät kristna ”Sverige” och även hans
söner var kristna. Jag ler lite för mig själv eftersom min dotter
Rebecka för något år sedan skrev ett lite specialarbete om Olof
Skötkonung (som Du
kan läsa här)…
Runstenen är den äldsta skrivna
källa som nämner Jämtland vid namn. Och det är även den enda runstenen i
Sverige som berättar om kristnandet. Den enda sten i övrigt i Norden som
låter berätta om ett lands kristnande finns i Jellinge i Danmark och på
den stenen, rest omkring år 985, står det: ”Harald… gjorde danskarna
kristna.” Helt
följdriktigt eftersom den kände kungen Harald Blåtand var den som
kristnade Danmark...
Men
vem var då denne Östman Gudfastsson? Och vilka var Åsbjörn, Tryn och
Sten?
Helt klart är att denne Östman
måste ha haft en mycket stark ställning i Jämtland i början av
1000-talet. För att införa en ny troslära och lyckas med det, krävs
onekligen viss makt. Kanske var han lagman och som sådan med tillräcklig
makt att driva fram ett beslut vid Jämtarnas ting på Frösön? Motsvarande
hade skett på Island några årtionden tidigare när det isländska
alltinget tog beslut att övergå till den kristna läran år 1000 – något
man kan läsa om i de isländska sagorna.
Eller så kanske han tillhörde
skaran av stormän? Under den tid Olof Skötkonungs söner var sveakungar
var det många bönder och stormän som också kristnades. När de bytte
troslära var det inte ovanligt att de högtidliggjorde detta med att resa
en sten. Och kanske ville de även undvika att komma på kant med
sveatinget i Gamla Uppsala…
Östman bodde troligen på Frösön
och var son till Gudfast. Kanske var han till och med ansvarig för att
det kristna kapellet i byn Västerhus blev uppfört på Frösön och kanske
var det hans eget gårdskapell?
Kanske hade han även ett förnamn
han normalt tilltalades med, men att detta inte skrevs ut på runstenen.
Östman behöver således inte ses som ett förnamn utan istället det nya
efternamnet som Gudfastsson lagt sig till med för att markera att han
avancerat i hierarkin (precis som vi vet att det har fungerat under
många århundraden). Men å andra sidan finns namnet
Östmansson senare använt, vilket pekar mot att det trots allt är ett
förnamn.
Västerhus – byn där den kända
Frösösläkten
Skancke
kom att härska något århundrade senare (jag är själv släkt med Skancke i
rakt nedstigande led - se
Nicolaus
Hallstensson Skancke född år 1300).
Släkten Blix ingifte i Skanckesläkten har dock ifrågasatts...
Fotot till höger
visar den s k Skanckestenen. Den hittades i Frösö kyrka och utgör
en gravsten varunder Önd Pedersen en gång vilat. En latinsk text på
stenen upplyser oss om att "Øndo Pedri" var en fogde
i Jämtland som avled på S.t Briccis dag år 1397. Av stenen kan även
skönjas en man med sköld och ett sporrklätt mansben, dvs Skanckevapnet.
Efter en ingående studie har professor Nils Ahnlund kommit till
slutsatsen stenen utgör ett minnesmärke över Önd Pedersen som härstammar
från Västerhus på Frösön och att han var befryndad med Skanckesläkten...
Den lokala folktron har berättat
om en stormanssläkt med namnet Gudfastsson som levt på Frösön under
flera generationer. En ättling och trolig sonson till Östman, Guttorm
Austmannsson, sägs ha levat omkring 100 år senare (i mitten av det 12:e
århundradet) och ha gift sig med Ingrid (dotter till Guttorm Åsulvsson
från Rein i norska Tröndelag).
Professor
Nils Ahnlund har
även framfört teorin att den som lät resa
runstenen på Frösön var en
man från öster, t ex från svearnas land Svitjod. Ahnlund anför som bevis
ett exempel från Island där en ”svensk” man med vid namn Eyvind fick
tillnamnet Austmadr (dvs Östman).
Hur som helst är Östman ett namn
som inte var känt i svearnas rike vid denna tidpunkt. Detta gäller även
för en av runristarna – namnet Tryn har inte kunnat kopplas till
dåtidens ”Sverige”.
Åsbjörn, han som byggde bron,
hade dock ett namn som var vanligt på vikingatiden. Detta gäller även
för Sten, en av dem som ristade stenen. Det har kunnat vederläggas att
runinskriften på Frösöstenen har ristats på samma sätt som runstenar man
funnit i Uppland – typiska ornament och runformer
(rundjuret och korset) från ”svenska” runstenar återfinns även på
Frösöstenen. Det har särskilt påpekats likheter med
ristningar utförda i Uppland och Gästrikland av den där verksamme Åsmund.
Även om Jämtland hörde till Norge politiskt under medeltiden, så var
landskapet knutet kyrkligt till Uppsala ärkestift. De uppländska dragen
på Frösöstenen kan ge en antydan åt att det var därifrån
missionsinitiativet utgick. Det sägs även att de säregna dragen
återfinns på stenar från Hälsingland och Medelpad.
Runforskaren Henrik Williams i
Uppsala har efter noggrann analys kommit fram till att den som ristade
stenen måste ha gjort minst tio runstenar tidigare för att ha ernått den
skicklighet vi kan utläsa av Frösöstenen.
Williams klargör även att
denne runstensmästare var från Jämtland – dvs inte ”svensk” eller
”norrman”. Norska runstenar har ett helt annat
utseende...
Det är idag inte
helt enkelt att få grepp om hur det såg ut i Jämtland under medeltiden
och under 1500-talet när Gustav Vasa hade blivit kung.
Den bästa
ledtråden får vi kanske ur Olaus Magnus (1490-1557) berömda över Norden
-
Carta Marina
från 1539 (framtagen i kolorerad version 1572). Av denna karta kan
ingen bro utläsas mellan Frösön och fastlandet. Däremot är Västerhus
utmärkt (vilket framgår av bilden nedan)...
När vi idag försöker återfinna
historien bakom runstenen på Frösön så är det äldsta dokumentet med
ledtrådar från år 1635. Det är kyrkoherden Mogens Pedersen som tecknat
ner en gammal sägen enligt följande:
”För länge
sedan stod två troll, Jata och Kata, på Storsjöns strand och kokade
något i var sin kittel. De kokade och spädde i dagar, veckor och år. De
visste inte vad som skulle bli av brygden utan undrade mycket. En afton
hördes ett underligt läte ur den enes kittel. Det kved, stönade och
skrek och sedan kom en stark knall. Ett underligt djur med svart
ormkropp och katthuvud hoppade ur kitteln och försvann i sjön. Odjuret
trivdes i sjön, växte oerhört och väckte fasa bland människor när det
visade sig. Till sist nådde det runt Frösön och kunde bita sig själv i
svansen. Ketil Runske band det väldiga odjuret med en stark trollformel,
som höggs in i sten, som restes på Frösön. Ormen avbildades på stenen.
Så skall trollet ligga bundet tills någon kan läsa och förstå inskriften
på stenen.”
Detta är ju naturligtvis
förklaringen till Storsjöodjuret (?), men om inte annat får vi ju
en antydan till att runstenen på Frösön
de facto existerade och var känd.
Sveriges första runstensforskare
var
Johannes
Bureus (1568-1652). Han hade många strängar på sin lyra och var bl a
Gustav II Adolf:s läromästare, lärare till drottning
Kristina, samt Sveriges första riksantikvarie. Som
runolog lät han avteckna mer än 200 runstenar som han publicerade i
flera verk (där "Runokenslones lerespon" från 1599 och
"Runa ABC-boken" från 1611 är de mest
kända). Han var kusin med
Magdalena Engelbertsdotter Bure (som jag själv är släkt med i rakt
nedstigande led). Trots att Johannes Bureus reste runt mycket i landet
och inte minst i Norrland, där han letade rätt på anorna till
Bureätten,
så tycks han ha missat att under sina färder ha
uppmärksammat Frösöstenen.
Ole Worm (1588-1654)
Frösöstenen 1643
Den måste emellertid ha
blivit känd för Johannes Bureus
i egenskap av riksantikvarie (åren 1630-1648) eftersom det år 1643 åter
berättas om runstenen på Frösön. Det är fornforskaren
Ole Worm från
Danmark som i sitt verk ”Danicorum Monumentum” omnämner stenens
placering som varande ”intill vattnet”.
Han låter även återberätta en fabel där det sägs att en orm under en
längre tid orsakat problem för innevånarna på Frösön, men att en
trollkarl med hjälp av runskrift på en sten låtit binda ihop ormen. Ole
Worm gör en koppling till ormen och texten på runstenen.
Att Worms beskrivningen av
runstenens placering stämmer, får vi ett påtagligt bevis för tre år
senare i Christopher J. Stenklyfts karta från 1646 där runstenen tydligt
finns markerad vid det Östra Sundet på Frösöns östra udde.
Vid denna tidpunkt tog man sig med färja över sundet från Frösön
till fastlandet, dvs det fanns inte vid denna tidpunkt någon bro (enligt
vad runstenen låtit antyda från 600 år tidigare).
Stenklyfts karta från 1646
Att man tar sig med färja över
sundet vid denna tidsperiod framgår även av en karta från 1676 i
Krigsarkivet där såväl ”Färgsúnne” som runstenen finns markerade.
Se även förstoringen av Antonio Lafreris nytryck av Carta Marina från
1572 där Västerhus syns...
År 1685 skickas ett brev till
Antiquitetscollegium
där följande text finns skriven: ”…vid
östra färjesundet står en runsten med en orm omkring och innantill med
bokstäver ritat. Efter härmelse skall samma sten vara en gång därifrån
tagen och fört på Frösö kyrkogård, då mycket spökeri i sundet skall ha
synts, ty måste runstenen på sitt förra rum föras, varmed det stillades.
Efter gammal sägen skall sjöormen i östra sundet så länge bliva liggande
till dess någon kan läsa vad som på runstenen skrivit står.”
Samma år (1685) publicerades ”Rannsakningar
efter antikviteter”, där runstenen på Frösön ånyo finns omnämnd.
Detta verk var ett resultat av ”Kungl. Maj:ts Placat och Påbudh om
Gamble Monumenter och Antiquiteter” år 1666 som fick präster att
ombesörja efterforskningar. Med utgångspunkt i kungens påbud gick
riksantikvarien
Johan Hadorph år 1669 ut med ett plakat ”Om Monumenters och
Antiquiteters upspanande och conservation” till biskopar och
landshövdingar och andra, vilket ledde till häradshövdingens
rannsakningar 1685.
Den teckning av Frösöstenen som
finns publicerad i ”Rannsakningar efter
antikviteter” visar en i det närmaste intakt runsten och det är endast
en mindre bit som saknas i toppen av stenen.
Dock finns det en uppgift från
den som var färjkarl vid det östra sundet 1685 om att stenen skulle ha
blivit slagen i två bitar under något av de många krigen på 1500- och
1600-talen (en uppgift förtydligar detta till ett av krigen mellan Norge
och Danmark).
I boken står det om runstenen att
den ”…finnes på Frösön i
Jämptlandh, uedh Östre färiesunnett af 10 alner längdh från uatnet. Dett
säges att unner denne sten ligger ett fasligit stortt Orm hufuudh, och
kroppen räcker öfuer Storsiön till Knytta By och hille Sandh, der
stiärten är nedhgrafuen, är uidh pass en god fiärendels mijll”.
Även
Urban Hiärne
nämner runstenen och dess placering i sin reseberättelse från 1685. Han
skriver att han reste från Frösön
”öfver ett sund, der en runsten stod”.
Nästa gång runstenen omnämns är i
Bautil...
Bautil är
ett verk från 1750 utgivet av prosten Johan Göransson. Som nummer 1112
har han i sin bok ”Bautil,
Der er: Alle Svea ok Götha Rikets runstenar, Upreste från verldens år
2000 till Christi år 1000” låtit avbilda runstenen på Frösön.
Hadorph
Peringskiöld
Av denna teckning framgår att
runstenen gått av på mitten och därefter lagats. Avbildningen visar även
att runstenen vid denna tidpunkt har fler runor bevarade i övre kanten
av runstenen. De två signaturerna på teckningen, IH och IP, står med
största sannolikhet för riksantikvarien Johan Hadorph och Johan
Peringskiöld efter den förres besök på Frösön (riksantikvarien
Johan Peringskiöld hade besökt Frösön 1687). Detta får oss att
misstänka att bilden härrör från en tid efter de nyss nämnda
efterforskningarna 1669-1685 och att skadan på runsten (att den gått itu
i två delar eller fått en tvärgående spricka) uppkommit någon gång i
perioden 1685-1750 (eller mer exakt någon gång 1685-1687). Ett
alternativ förklaring kan förstås vara att skissen på runstenen i
”Rannsakningar” (1685) utelämnade sprickan.
Det har inte gått att med
säkerhet fastställa att det verkligen har funnits en bro mellan Frösön
och fastlandet fram till och med 1600-talet, men då en Oluff Olsson i
Bergom år 1684 besvärade sig till tinget över en ägogränstvist avseende
”åverkan å slåtter”
i Nifsåsen,
åberopas ett rågånsbrev från 1578 vari nämns ett sådant redan från 1385
där det bland gränsmärken nämns en bäck ”nord
om broändan”.
Forskare tvivlar dock på att det handlar om
östersundet. Det finns även en uppgift om att man gett sig i kast med
ett brobygge under 1500-talet, men inte gått i land med detta (ursäkta
vitsen). I Görans Wallins reseskildring från sin färd genom Jämtland år
1708 skriver han att ”rudera och stolpar”
finns synliga kvar i vattnet efter en tidigare bro.
År
1711-12 byggs emellertid en pålbro i trä över det östra sundet. Det
betydde att Frösön återigen bundits samman med fastlandet. Precis som
runstenen lät berätta kring år 1050. Det är Lars Ytter som bygger bron
efter ritning av kronobefallningsman Alander och kapten Brunman.
Kartan till höger är från 1772 och visar var
bron fanns
placerad.
Det finns tvivlare till att det
så tidigt som 1050 skulle ha varit möjligt att
anlägga en så lång bro mellan Frösön och fastlandet. Hypotesen
att det istället skulle ha handlat om en 10-12 m lång en kavelbro över
en bäck vid Ändsjön, där den gamla ”färdevägen” på Frösön gick förbi,
har framlagts.
Andra menar att denna teori kan
avfärdas och att det inte råder någon tvekan om att bron de facto gick
över det östra sundet. Och varför inte? År 1050 efter Kristus var de
egyptiska pyramiderna i Ghiza 3.500 år gamla och de imponerar ju
onekligen lite mer än en 300 m lång träbro. Och att man skulle ha yvats
så mycket över en 12 m lång kavelbro över en bäck att det befogade
en tillverkning av Jämtlands ena runsten,
förefaller inte särskilt troligt (enligt mitt sätt att
se det)…
Bron från 1711 användes flitigt,
men uppfattades som bristfällig redan 1760. Detta föranledde så
småningom en reparation, beslutad vid ett möte på Rödön i början av
1774. Renoveringen av bron genomfördes under 1774-1775 av bönder från
Frösön och Odensala. De senare skulle stå för 303 alnar av den norra
delen av bron emedan frösöbönderna fick bekosta den södra delens 318
alnar.
Arbetet utfördes under tillsyn av
en ryttare vid namn Håkan Tängman (som 1776 fick se till att en del
brister rättades till). Frågan är ju varför de inte tog hälften var, men
i vilket fall får vi ju klart för oss att bron vid den tidpunkten var
366 meter lång och att den gick i en vinkel nära Frösösidan…
Vad gäller runstenen
på Frösön så omnämns den
av ytterligare tre källor under 1700-talet. Det är dels Abraham Hülpers
som 1775 berättar att det finns en runsten vid östra färjesundet på
Frösön, dels Fale Burman som 1791 förtäljer att stenen står vid norra
sidan av Östersundsbron. Även Erik Tuneld nämner runstenen i sitt verk
”Geografi över Norrland” från 1795.
År 1800 var det dock dags att
uppföra en ny bro mellan Frösön och Östersund. Den kom
stod klar 1804 och kom att stå kvar i närmare
100 år. Den tidigaste bild vi har av denna bro är från
perioden 1838-1846 då grundaren av Jämtlands Tidning, mångsidige
regementsläkaren och författaren C A Wetterbergh (Onkel Adam) tecknade en
vy från Östersund mot Frösön där bron också syns. Bron återkommer senare
i flera andra konstverk under 1800-talet.
Efter att runstenen gått itu
någon gång innan 1750 synes den ha levt vidare i en allt hårdare
tillvaro. Om stenen omedelbart lagades är oklart, men om så skedde var
det en högst provisorisk lagning som inte höll måttet. I en skrivelse
från den förste länsläkaren
Pehr
Rissler, ”Anteckningar från Jämtlands län” (1866), får vi veta att
”Denna
runsten, bestående av granit, är 3 alnar hög, 1 1/4 aln bred och 4 tum
tjock, och har blivit avbruten på mitten, synbarligen ej utan användande
av mycken kraft. Anledningen till detta dåd är ej säkert känt, ej heller
när detsamma skett, men en gammal sägen förmäler, att en rymmare från
Sverige till Norge haft den vidskepliga tron, att om han kunde
sönderbryta eller skada denna runsten, skulle han säkrast undgå
efterspaning. De söderbrutna delarne af
stenen blefvo sedermera under tidernas lopp höljda af sand och mull, och
upptäcktes först år 1819, hvarvid de voro i fara att bortföras, för att
användas till knutstenar för ett i Östersund tillämnadt hus. Denna
afsigt blef lyckligtvis känd och förhindrad, hvarefter runstenens delar
hopsattes medelst jernkrampor och en på stenens baksida anbragt
jernstång. Runstenen, sålunda
återställd, upprestes 1820 på sin forna plats och står som ett för
Jemtland dyrbart minne av en vitt avlägsen forntid.”
Den gamla sägen som Pehr
Rissler refererar till, har som förklaring att om den hopknutna ormen
runt Frösön kunde frigöras så skulle denna förhindra folk att ta upp
jakten på rymmaren.
Således står det klart att den
omkullfallna runstenen reparerades för att sedan (1820) uppresas på sin
ursprungliga plats på Frösön vid det östra sundet. Det var Pehr
Rissler som personligen tillsåg att stenen räddades. Under sin dagliga
promenad över bron från hemmet på Hornsgatan in till jobbet på sjukhuset
i staden, fick han en naturlig uppsikt över runstenen och det är helt
logiskt att han direkt uppmärksammade när stenen plötsligt var borta.
Hans egna efterspaningar ledde honom till den nybyggare i staden som
tänkt använda stenen i husgrunden.
Att det förhöll sig på det viset
vet vi tack vare lektorn
och fornforskaren Peter Olsson. År 1874 lät han nämligen publicera ett
litet häfte med titeln "Några upplysningar om fornsaker i Jemtland" och
däri kan vi läsa följande:
”Med tysthet bör ej
förbigås en man, som genom sina åtgärder för detta minnesmärkes
bevarande gjort sig förtjent af att tacksamt ihågkommas, nämligen
aflidne provincialläkaren i Jemtland och Herjeådalen Pehr
Rissler. Det var han som år 1819 upptäckte detta minnesmärke, då det,
framdraget ur gruset, bortfördes för att användas som byggnadsmaterial
för ett hus i Östersund, och som derefter lät hopsätta och uppställa
det, stadigt fästadt med jern, der det nu står.”
Frågan är om denna lagning av
runstenen kan ha varit tillfylles eftersom runologen och
riksantikvarien
Johan
Gustaf Liljegren i ett brev 1826 (se
Liljegrens ”Runakunder” 1829) fick klart för sig att stenen som
”…är
på mitten afslagen skall, genom försorg af Jemtlands Hushållssällskap,
åter sammanfogas och uppresas”.
Det var kalvskinnsprästen Nils
Ekdahl som under sin resa i Jämtland samma år uppmärksammade att stenen
på nytt hade stjälpts ikull och gått i två delar. Historien förtäljer
att det var lantmätaren Lars Cedergren, som år 1826 ånyo tvingats rädda
runstenen till eftervärlden. Men kanske handlar denna historia istället
om ett försök att ta åt sig äran av vad andra tidigare har gjort. Och
Per Olsson omnämner inte händelsen i sitt häfte från 1874…
Den bro som byggdes år 1800
mellan Frösön och Östersund skadades av vårisen 1840 och blev tvungen
att undergå reparation 1841-1842. Frösöborna stod för kostnaderna, men
de tilldelades utjämnadsbidrag för detta 1844.
Det finns ytterligare en historia
som tyder på att stenen gick itu en gång till under 1800-talet. I ett
brev 1936 till länsantikvarien Eric Festin från före detta
lokomotiveldaren och lokföraren Anders Nikolaus Bäckman, återger denne
en historia han hört från sin farfar:
”Det blev en väldig
uppståndelse i hela stan då runstenen skadats och ingen kunde tänkas som
skyldig till ett dylikt nidingsdåd. Stenen var avslagen och dess övre
del borta. Det gick ett par dagar varunder efterforskningar gjordes. Så
kom någon att undersöka en husgrund som just då var under arbete vid
Strandgatan och Brogränd …och där fanns runstenen inmurad i grunden”.
Detta gjorde att runsten kunde
föras tillbaka till Frösön och åter placeras vid det östra sundet. Den
lagades med en stötta som enligt Bäckman hade tillverkats av hans
farfar: ”Stöttan uppsattes av farfar med
biträde av min far, smeden Frans Fransson Bäckman. Enligt mina
beräkningar hände detta i mitten av 1860-talet eller kanske något
senare”.
Vem var då Anders Bäckmans
farfar? Den som avses är troligen den Hans Jansson Bergström som Frans
Bäckmans mor, Karin Nilsdotter, gifte sig med 1859. Denne var född i
Tensta i Uppland 1822 och hade utbildat sig till smed i Haga i slutet av
1840-talet. Han flyttade 1854 upp till Jämtland och träffade sin
blivande fru i byn Säter på Rödön 1856.
Eftersom denna historia,
återberättad 1936 av Anders Nikolaus, i mångt och mycket överensstämmer
med det som sades ha hänt 1819, är det inte otroligt att den f d
lokföraren fått saker å ting om bakfoten. Det låter orimligt att
runstenen ånyo skulle ha blivit föremål för att användas som ”knutsten”
i ett hus under bygge. Däremot kan det säkert stämma att de gamla
”jernkramporna” från 1820 behövde bytas ut och att den nya ”stöttan” kom
på plats i mitten av 1860-talet (Frans Bäckman var då drygt 20 år och
utbildad smed). Men inte heller om denna händelse berättar Per Olsson i
sitt häfte från 1874…
Målningen från 1880 visar den
gamla träbron från 1800/1840 mellan Frösön och Östersund. Det som lätt
kan identifieras är Gamla Kyrkan mitt i stan på Kyrkgatan och
landshövdingens residens på Köpmangatan. Pålbron var tydligen så skrank
och känslig att en trupp soldater inte fick marschera i takt över bron,
annars riskerade den att skadas. Vid brofästet på Frösön stod
länge den gamla kronomagasinet från 1817, men 1911 flyttades huset upp
till regementet I 5 inne i Östersund.
Östersunds Postens jubileumsutgåva 1886, när staden Östersund fyllde 100
år, innehöll två intressanta teckningar. Dels på själva Frösöbron, men
också på Frösöstenen. Av teckningen på runstenen framgår hur den då var
torftig lagad och stöttad...
För att markera runstenens
unikhet och till viss mån skydda den från rymmare och husbyggare, sattes
år 1889 dels ett järnstaket upp kring stenen, dels placerades stenen på
en gräsbevuxen kulle. Det vackert snidade staketet för inhägnaden av
runstenen hade bekostats av grosshandlare Conrad Hammarström och i
Östersunds Posten kunde vi läsa: "En
ledamot af Jemtlands Fornminnesförening låter för dess räkning men på
egen bekostnad vidtaga denna åtgärd till skydd och vård om den gamla
runohällen till Östman Gudfastsons minne."
Runstenen hade då placerats på det ställe som kom att kallas för
Runudden. Det var grosshandlare Nils Olof Näs som hade köpt marken från
Kronan - mark som han nu upplät för fortsatt tillhåll för stenen. Nils
Olof Näs var kollega till Conrad Hammarström. Som kuriosa kan nämnas att
Nils Olofs son Per ärvde Runudden på 1890-talet, men lät år 1909
efterskänka Runudden till Östersunds stad (vartill municipalsamhället
Hornsberg på Frösön hörde). År 1954 överlät emellertid Östersunds stad
Runudden till Frösön, som år 1948 hade blivit en köping.
Efter
detta beslut i Fornminnesföreningen var det Peter Olsson som fick
ansvaret för arbetet. Vid denna tidpunkt
hade stenens två isärbrutna delar nyligen sammanfogats med cement (något
som även påtalades inför det arbete som skulle utföras). Även en
losslagen flisa hade cementerats fast. Men lagning synes ha varit
oskickligt utförd. I det tomrum som uppstod i runraden där istället
cementen tog för sig, ristades flera nya runtecken in som var felaktiga.
Runstenen stod vid denna tidpunkt på den norra sidan av den gamla
träbron.
På fotat av Frösöstenen, inhägnad
av det vackert smidda järnstaketet, syns i bakgrunden vedstaplar och
tegelhögar…
Under 1890-talet uppfördes en ny
bro av modern konstruktion. Bron byggdes mellan stenbankar som anlades
på respektive sida om sundet och järnkonstruktionen inkluderade två
spännbågar.
Den nya bron byggdes norr om den gamla träbron. Vid den
högtidliga invigningen 1897 var kung Oscar II på plats i sällskap med
kronprins Gustaf. De skrev båda sitt namn på räcket till bron, varför
bron kom att kallas för Oscarsbron.
Runstenen kom att stå med baksidan
åt den nya bron, varför den vändes 1898. Det finns även en uppgift om
att runstenen kom att stå för nära vägbanan på den nya bron och att den
därför behövde flyttas några få meter.
I vilket fall blev det tyvärr
nödvändigt att efter att den nya Oscarsbron kommit på plats byta ut det
vackra järnstaketet mot ett enklare och samtidigt göra inhägnaden mer
vidlyftig.
Tydligen var inte den nya
inhägnaden för runstenen tillräcklig för att markera dess särställning i
bygden. År 1905 fick nämligen riksantikvarien
Hans
Hildebrand in en begäran från dr Hjort av Ornäs om att runstenen
borde flyttas över sundet till fastlandet inne i stan och Badhusparken
(som då var föremål för sanering och iordningställande). Östersundsborna
hade uppfattningen att runstenen inte vårdades på rätt sätt. I
skrivelsen till riksantikvarien stod att läsa:
”…dold bakom
och bland vedstaplar och tegelhögar, samt sommartiden dessutom överväxt
af tistlar och annat ogräs, står den nu å Frösöstranden af bron och
skämmes öfver ett samhälle, som ej bättre vet att vårda sina gamla
minnen.”
Men den föreslagna flytten av
stenen in till staden mötte inte gehör hos argt protesterande Frösöbor
och den blev därför kvar på sin ursprungliga plats. De skrev ett brev
till Kungliga Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien vari man
framhöll ”att det icke är Frösö
sockenmän som gjort den vackra platsen för minnesmärket mindre
tilltalande, utan just vedhandlande och virkesförsäljare i staden som
med sjelftagen rätt använda stranden vid Öster sundet för sina upplag.”
I brevet till riksantikvarien
meddelades också att ”Frösö kommun… å
kommunalstämman iklädt sig kostnadsansvaret för
dess (runstenens)
framtida hägn och vård.”
Detta resulterade i att Frösö
kommun lät iordningställa den s k Runudden – en särskild plats för
runstenen som bättre framhöll dess särställning som minnesmärke. Den
cementsockel som kommit på plats några år efter Oscarsbrons invigning,
täcktes nu över med gräs. I den park som växte upp kring stenen
planterades buskar och träd samtidigt som grusade gångar anlades.
Och Runudden måste ha mött den
nye riksantikvariens gillande eftersom denne,
Oscar Montelius
(riksantikvarie 1909-1913), lät uttrycka att runstenen skulle
betraktas som en minnesvård över Östman Gudfasts son (ett klargörande
som till och med har fått vissa att föreslå en ny flytt av runstenen upp
till Frösö kyrka).
Eric
Festin
Vykort ovan
visar Östersund från Frösön år 1919. Av fotot framgår delar av
den vackra parken på Runudden. Men säg den glädje
som varar. Redan 1919 var det dags för en ny flytt av runstenen.
Landsantikvarien i Jämtlands län,
Eric Festin,
(landsantikvarie 1919-1945) anhöll då i ett brev
till dåvarande riksantikvarien
Bernhard Sahlin
(1913-1923) om att få flytta stenen
ett par tre meter från vägen. Festin förklarade sin framställan med att
runstenen ”fått mottaga
smutsstänk särskilt från förbisusande biler”.
Lite svårt att tro att biltrafiken över
Frösöbron var så intensiv redan 1919, men det hela resulterade i att
runstenen ånyo flyttades. Denna gång fyra meter söderut (med några
kompletterande arbeten påföljande år), men frågan är om det hjälpte mot
bilarnas smutsstänk eftersom vägen sedermera även breddades…
Med tiden blev bron från 1897 för
smal för den allt intensivare biltrafiken – särskilt de förhöjda
gångbanorna i trä inkräktade på körbanan. Detta föranledde ett förslag
att lägga gångbanorna utanpå längs med sidorna, men detta mötte inte
gehör...
Vykortet ovan
visar runstenen på Frösön någon gång i perioden 1920-1929
Istället
byggdes en ny bro 1936. Den nya bron var byggd i betong och hela 12 m
bred. Jag vill minnas att det fortfarande i slutet av 1950-talet/början
av 1960-talet gick att se rester i vattnet av den gamla bron från slutet
av 1800-talet, men jag kan ha fel...
Landsantikvarien Festin,
fortfarande verksam ett år innan sin död i mars 1945, lät år 1944 flytta
runstenen 30 meter – nu till en plats norr om brons landfäste för att ge
den en ”tryggad plats för framtiden”. I samband med detta
avlägsnades även det mindre vackra järnstödet och stenen vändes åter mot
söder. Dessutom fick en runolog och stenkonservator uppgiften att laga
stenen och måla i själva runinskriften. Av dennes rapport från
renoveringsarbetet framgår att
”ihållande regn
under förrättningen kan tänkas ha inverkat oförmånligt på stenkittets
bindning och därmed på lagningens hållbarhet”.
Och detta är naturligtvis
förklaringen till att det bara några år senare (1948) var dags för en ny
reparation. Den lagning som hade gjorts (och som dessutom hade sin grund
i en lagning från i slutet av 1800-talet) uppvisade brister, vilket hade
medfört att vatten trängt in i sprickorna (med logiska följdverkningar
under kylslagna vintrar).
När lagning var klar året därpå (då hade även
skadade runtecken åtgärdats) flyttades runstenen tillbaka till en
tidigare plats den haft på Runudden på södra sidan av vägen. Motivet
till denna flytt synes ha varit Frösö hembygdsförenings vilja att stenen
borde ha en ”lämpligare plats”
– en plats som ansågs ge en mer
pietetsfull och skyddad omgivning.
Frösöstenen fick därefter stå
orörd på Runudden i nästan 20 år ända fram till
1967. Då påbörjades bygget av den senaste
Frösöbron (den finns kvar än idag). Jag har stor förståelse att
för det behövdes en ny bro mellan Frösön och
Östersund. Varje gång det passerade ett tåg inne i stan som gjorde att
bommarna fälldes, så blev det bilköer – ibland så långa att de sträckte
sig tillbaka ända in på Hornsgatan på Frösön. Det kunde
jag tydligt se där jag gick i lekskolan på gamla Hornsbergsskolan på
60-talet...
Runstenens fortsatta öde var
sedan ovisst under ytterligare ett par år och den kom att förvaras i ett
av kommunens förråd under det att frågan diskuterades. Beslutet blev att
runstenen provisoriskt skulle placeras på gården till det nya
kommunalhuset och när så skedde
(1969) vändes den med runristningen mot NNV.
Tanken var att när den nya bron var färdigställd skulle en ny konstgjord
”runudde” anläggas så att runstenen kunde återfå sin plats intill bron
över det östra sundet.
"Runsten, granit, 1,7
m h, 0,5-0,75 m br (VSV-ÖNÖ) och 0,1-0,2 m tj. Runhöjd 6,5-9 cm.
Ristningen vetter mot NNV. Stenen stöttas på baksidan av en T-balk av
järn. Stenen har varit avslagen 0,65 m över markytan, och av rotdelen
har ytterligare en bit, 0,6 m h och 0,25 m br varit avslagen i VSV
delen. Runslingan är kantskadad. Vid stenen finns en upplysningstavla.
40 m NNÖ om nuvarande plats stod stenen vid restaureringen 1944. Platsen
före 1944 har ej gått att få utpekad, men bör vara ca 20 m ÖNÖ om
nuvarande plats. Stenen ska flyttas, efter utfyllnad i sjön."
Men så har det inte blivit –
runstenens provisoriska placering har permanentats. Sedan början av
1970-talet har Frösöstenen endast varit utsatt för en mindre
förflyttning om femton meter – denna gång norrut och vänd mot väster –
en förflyttning motiverad av att finna ett
”lämpligare läge”…
Foto: Östersundsposten 9 mars 2012
Den 7 november
2011 togs dock ett beslut i Östersunds miljö- och samhällsnämnd som
klargjorde att runstenen på Frösön skulle bli kvar på den plats vid
Medborgarhuset (f d landstingsborgen) där den numera finns placerad. Ett
slutgiltigt beslut förväntas fattas av kommunalfullmäktige i Östersund i
mitten av mars 2012.
Min förhoppning är emellertid att
tanken om en ny konstgjord runudde förverkligas så att den historiska
Frösöstenen kan få den plats den förtjänar…
Källor:
-
Krigsarkivet
/ Lantmäteriet, 1600-tals kartor med runstenen utritad
-
Olle Worm, Danicorum
Monumentum, Köpenhamn 1643
-
Johan Göransson, Bautil,
Der er: Alle Svea ok Götha Rikets runstenar, Upreste från verldens år
2000 till Christi år 1000, 1750
-
Anders Plantin, Rannsakningar efter
antikviteter 1685, tryckt i Uppsala 1960
-
J G Liljegren,
Runakunder, 1829
-
Per Rissler, Anteckningar
om Jemtlands län, Stockholm 1866
-
Peter Olsson, Några
upplysningar om fornsaker i Jemtland, Östersund 1874
-
Jämtlands-Posten,
Runstenen vid Frösöbron, 3 juli 1889
-
Östersunds-Posten,
Kring runstenen vid Frösöbron, 4 juli 1889
-
Eric Festin,
Runstenen på Frösön, Jämten 1944
-
Nils Ahnlund,
Festskrift till Iwan Wikström, Östersund 1947
-
Per Swedmark, Blad ur
Frösö historia, Östersund 1955
-
Erik
Liljeroth och Erik Nilsson-Tannér, Jämtland - ett bildverk, Alhelms
tryckerier 1961
-
Maj Nodermann, Jämten
1964
-
Gunnar Svensson,
Runstenen på Frösön, Bokmalens Förlag, Östersund 1967
-
Sven B F Jansson,
Runinskrifter i Sverige, Uppsala 1977
-
U Oscarsson, Storsjöodjuret, Jämtlands läns
museum 1986
-
Marit Åhlén,
Frösöstenen – Sevärdheter i Jämtland-Härjedalen, Jämtlands läns museum,
1988
-
Henrik Williams,
Jämtlands Kristnande, Uppsala 1996
-
Tio uppsatser om
Gamla Uppsala, Wladyslaw Duczko, 2000
Hemsidor:
www.espell.se/runstenen.html (Björn Espells hemsida om bl a
runstenen på Frösön)
http://www.bo-oscarsson.org/Runstein.html (Bo Oscarssons hemsida om
bl a runstenen på Frösön)
http://www.svenskarunstenar.net/jamtland/j1froson.html
http://www.jamthistoria.se/Frosostenen/frosostenen.htm
http://www.froson.com/sevart/frosorunsten.html
http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/arkeologi_och_fornlamningar/froson_runstenar_i_sverige.html
Åter till
sidan om Frösön? Klicka
här!
Åter till
första sidan? Klicka
här!
|