

Grand Prix de France 2 Juli 1978, Paul Ricard
Ronnie Peterson gör sin 118:e F1-start i karriären på Paul
Ricard-banan i Frankrike där han 78 tävlingar tidigare tog sin första
GP-seger någonsin (1 juli 1973). Inför detta lopp har det beslutats att inte
godkänna "fäktbilarna" från Brabham vilket gör att stallet måste
återställa BT46:orna i ursprunglig konfiguration. Detta tycks dock inte
vara hindrande enär John Watson med några få hundradelar lyckas ta "pole
position" före Mario Andretti i en Lotus. Trea är Niki Lauda i den andra
Brabham-bilen med James Hunt (McLaren) på en fjärdeplats. Först i det tredje
startledet återfinns Ronnie tillsammans med Patrick Tambay (McLaren).
Watson lyckas i starten hålla undan för Andretti. Tambay gör en kanonstart
och lägger Lauda, Ronnie och Hunt bakom sig. Efter det första varvet har dock
Andretti tagit sig förbi och börjar också dra ifrån. Under de varv som
följer tar sig Lauda förbi Tambay och senare även Watson, men på det tionde
varvet säger motorn ifrån och så är den dagen förstörd för Lauda. Även
Ronnie passerar Watson och Tambay och finner sig återigen vara på en
andraplats bakom teamkollegan Andretti. Lotus-stallet tar sin tredje dubbelseger
på fyra tävlingar och Andrettis ledning före Ronnie är nu nio poäng.
Watson lyckas inte hålla sin tredjeplats, då Hunt - som tagit sig förbi en
punkterad Tambay - på det 16:e varvet pressar ner irländaren till en plats
utanför pallen. Denna ordning står sig i mål.
Ronnie, som snart kommit upp i bakhjulen på Andretti, får inrikta sig på
att hålla undan för engelsmannen som i slutet av tävlingen gör ett flertal
attacker utan att komma förbi. Försteföraren i Lotusstallet har säkert
anledning att sända en tacksamhetens tanke till sin teamkollega...
"Jag var verkligen tvungen att ta i och köra för fullt, så nära
som Ronnie var. Nu har Ronnie och jag bevisat att vi inte heller behöver frukta
konkurrenterna på mycket snabba banor. Med lite tur i några lopp till och jag
är världsmästare!"
Snabbaste varvtid får Carlos Reutemann som i sin Ferrari presterar 1.48,56,
men som också är fem varv efter i mål.
Summary in english
With the international sporting federation
having decided that the Brabham
fan car was not legal, the Brabham
team had to convert its BT46s back to original specification in time for the
French GP. There were 29 cars present, the only changes to the field being the
disappearance of Jacky Ickx,
who had been replaced by Derek Daly
at Ensign, and the reappearance of
the Martini team with driver Rene Arnoux and a third McLaren for Bruno Giacomelli, who had been busy with
F2 commitments in the previous few races.
Qualifying proved to be interesting as John Watson took pole position by a few
hundredths of a second in his Brabham-Alfa Romeo, beating the JPS Lotus of Mario Andretti. Niki Lauda was third fastest in his
Brabham and then came James Hunt (McLaren). The third row
featured Ronnie Peterson (Lotus) and Patrick Tambay
(McLaren) while Jody Scheckter
(Wolf) shared the fourth row with Carlos Reutemann's Ferrari. The top 10
was completed by Gilles Villeneuve in the second Ferrari and Jacques Laffite in the Ligier.
At the start Watson was able to hold off Andretti. Tambay was third with Lauda,
Peterson and Hunt behind him. Before the end of the first lap, however, Andretti
had gone into the lead and began to pull away. In the laps which followed Lauda
moved ahead of Tambay and then passed Watson but on the tenth lap he suffered an
engine failure and disappeared. As Watson and Tambay had both been overtaken by
Peterson by that that time it was the Swede who emerged in second place, giving Lotus another 1-2.
Watson stayed third for a while Tambay disappeared to the pits with a puncture
and then the Ulsterman came under pressure from Hunt and on lap 16 was pushed
back to fourth place. Jones was fifth and Scheckter sixth. The order then
remained unchanged for the rest of the afternoon, giving Lotus its third 1-2 in four
races.
Andretti's World Championship lead was nine points.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Frankrike
|
Datum
|
2
Juli 1978
|
Bana
|
Paul Ricard
|
Säsong
|
1978
|
Deltävling
|
9
|
Längd (km)
|
5.810
|
Varv
|
54
|
Tid
|
1:38:51.920
|
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|

Aktuell ställning

 |