
Grand Prix de Belgique 21 Maj 1978, Zolder
Ronnie Peterson sitter till skillnad från stallkollegan Andretti
fortfarande i den gamla Lotus 78:an inför sin 115:e start i Formel 1. Detta
avspeglar sig i startfältet, där Andretti i tidskvalet är hela 0,8 sekunder
före tvåan Reutemanns Ferrari. Lauda är trea med sin Brabham och Villeneuve
fyra i den andra Ferrari-bilen. Ronnie är inte bättre placerad än tia, men
dagen bär bättre resultat i sitt sköte... Loppet
visar sig bli en uppvisning från Andretti som leder från start till mål.
Primiärkörningen i den nya Lotus 79:an är en succé. Bakom honom är det ett kaos i starten. Reutemann missar en växel. Villeneuve
lyckas smita förbi, men i undanmanövrar från Scheckter och Lauda uppstår en
dominoeffekt med ett flertal bilar inblandade i mindre kollisioner. Scheckter
kan trots allt ta tredjeplatsen, men bakom honom följer Ronnie, Patrese och
Watson.
Då Scheckter måste in i depå för att
reparera nosen är Ronnie ny trea. Denna ordning står sig till det 40:e varvet,
då Villeneuve måste in för att byta däck. Även Ronnie måste lämna ifrån
sig andraplatsen i samma ärende, vilket gör att han hamnar bakom Reutemann och
Laffite då han åter kommer ut på banan. Ronnie lyckas emellertid återta
förlorade placeringar och är tvåa i mål - knappt 10 sekunder efter Lotus
79:an med Mario Andretti. En formidabel uppkörning. Långt därefter
rullar de båda Ferraribilarna i mål som trea och fyra med Reutemann och
Villeneuve. Lotus tar således en dubbelseger och placerar Andretti i
topp i det totala sammandraget. Lotus 79:an noteras för sin första seger och
Andretti uttrycker efter loppet sin entusiasm:
"Jeez - a monkey could have done what I did; concratulate
Colin!"
Ronnie klockas emellertid för loppets snabbaste varvtid
med 1.23,13 och detta i den äldre Lotusen. Andretti har kört ifrån allt
motstånd och Ronnie har trots depåstopp åkt igenom resten av fältet. Bättre
födelsedagspresent kunde inte Colin Chapman ha fått - han har fyllt 50 år
under helgen. Det rådde ingen tvekan om att han lyckats konstruera en klart
överlägsen bil och att han hade de snabbaste förarna i sitt stall. Vem skulle
kunna hota?
Summary in english
Two weeks after Patrick Depailler's victory for Tyrrell at Monaco the F1 circus
was in action again in Zolder. The field was much as usual although Patrick
Tambay was missing from the McLaren
team as a result of a burn he had received when a fire extinguisher went off in
his car during the F2 race at Pau. His place was taken by Marlboro favorite Bruno Giacomelli, who had been due to
race for the team as a third driver. Jean-Pierre Jarier had fallen out
with ATS and his place was taken by Italian
Alberto Colombo. With 30 drivers there had to be a pre-qualifying session and
this resulted in Arturo Merzario
(Merzario) and Hector Rebaque
(Lotus) missing out. In
official qualifying Rupert Keegan
(Surtees), Derek Daly (Hesketh), Keke Rosberg (Theodore) and Colombo
missed out.
Pole position went to Mario Andretti
at the wheel of the new Lotus 79 and this was
nearly 0.8secs faster than Carlos Reutemann's
Ferrari. Niki Lauda was third fastest in his
Brabham-Alfa with Gilles Villeneuve fourth in his Ferrari. Then came Jody Scheckter in the new Wolf WR5 and James Hunt (McLaren). The top 10
was completed by Ronnie Peterson
(in an old Lotus 78), Riccardo Patrese (Arrows), John Watson (Brabham)
and Jean-Pierre Jabouille in the
turbocharged Renault.
The race proved to be a dominant display by Andretti, who led from flag to flag.
Behind him there was chaos at the start as Reutemann missed a gear. Villeneuve
was not affected by as everyone tried to squeeze past the Ferrari Scheckter knocked into
Lauda on one side of the track and Patrese clipped Hunt on the other. Further
back Jacky Ickx (Ensign) hit Emerson Fittipaldi (Fittipaldi) and Didier Pironi (Tyrrell) collided with Rene Arnoux (Martini) as everyone
tried to avoid Lauda and Hunt.
At the front Andretti led Villeneuve with Scheckter still going in third. Then
came Peterson, Patrese and Watson. Then came Jabouille and Reutemann, although
the Renault driver dropped back with
brake trouble. Watson too was unable to keep up and dropped behind Reutemann
while Scheckter pitted to have the nose of his car fixed and so left Peterson in
third place.
The order at the front stayed the same until the 40th lap when Villeneuve had a
tire blow and had to pit, leaving the Lotuses to run 1-2. That
remained the case until lap 56 when Peterson pitted for new tires which dropped
him behind Reutemann and Jacques Laffite
(Ligier) The Swede was able to catch and pass both men before the flag. Laffite
was challenging Reutemann for third when the two collided and the Ligier went off. He was
classified fifth behind Villeneuve, while sixth place went to Didier Pironi (Tyrrell), the Frenchman scoring
for the fourth time in his first five races.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Belgien
|
Datum
|
21
Maj 1978
|
Bana
|
Zolder
|
Säsong
|
1978
|
Deltävling
|
6
|
Längd (km)
|
4.262
|
Varv
|
70
|
Tid
|
1:39:52.020
|
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|

Aktuell ställning

 |