
Grand Prix de Belgique 5 Juni 1977, Zolder
Ronnie Peterson har den åttonde bästa tiden inför sin 99:e
F1-start. Totalt har 32 bilar kämpat om en plats bland 26 startande bilar.
Kvalificeringen har skett under våta förhållanden och de båda Lotusbilarna
visar klass - Mario Andretti i "pole" och Gunnar Nilsson på en tredje
plats. John Watson har i sin Brabham lyckats klämma sig in däremellan.
Mästerskapets ledare Jody Scheckter kniper den fjärde startpositionen i andra
startled.
Det har regnat inför starten på söndagseftermiddagen
och de flesta i fältet (utom Hunt) har valt att starta med regndäck. Watson
gör den bästa starten och går in i första kurvan före Andretti, men i den
första chikanen gör Andretti ett misstag och kör in i Watson bakifrån -
båda bilarna i täten tvingas bryta. Gunnar Nilsson lyckas med möda undvika
att bli inblandad i kollisionen, men tvingas släppa Scheckter förbi sig.
Därefter följer Mass, Reutemann, Depailler, Laffite före Ronnie och Lauda.
James Hunt experimenterande med däck blev en katastrof och han halkade långt
efter.
Andretti i
ledningen...
Då banan börjar att torka upp går bilarna in i depå
en efter en. Lauda är en av de första att byta däck och är i ledning före
Mass och Jones då alla fått på sina slicks. Nilsson har halkat tillbaka till
en åttondeplats p g a en lös hjulmutter och ligger nu efter Brambilla,
Scheckter, Laffite och Ronnie innan han börjar en formidabel upphämtning.
Regnet kommer och går, bilar åker in och ut ur depå. När det hela är över
har Gunnar på det femtionde varvet tagit över ledningen från Lauda och kan
relativt ohotad ta sin första och enda GP seger i Formel 1. Lauda kan hålla
under för en jagande sexhjuling, men Ronnie når sin främsta framgång hos
Tyrrell då han kör in på en tredjeplats.
När prisceremonin skall genomföras kan vi konstatera
att två svenskar delar pallen. Frågan är om vi någonsin kommer att få
uppleva ett dylikt ögonblick i Formel 1?
Gunnar Nilsson vinner inte bara loppet utan presterar även den snabbaste
varvtiden med 1.27,36 och i sammandraget listar vi följande förare i ledning:
Scheckter 1-16; Mass 17-18; Brambilla 19-22; Lauda 23-49; Gunnar Nilsson 50-70. Laudas
andraplats innebär att kampen om världsmästartiteln hårdnar, nu är det bara
en poäng som skiljer honom från Schekters 32.
Summary in english
There was another bumper entry for the
Belgian GP with a total of 32 cars fighting for the 26 grid positions. Team Surtees had dropped Hans Binder and hired Larry Perkins instead, while the other
new entries were Bernard de Dryver in Brian Henton's March and Mexico's Hector Rebaque in a Marlboro-sponsored
third Hesketh. James Hunt
was back in an M26 and BS Fabrications had acquired a McLaren M23 for Brett Lunger while Fittipaldi had the
new FD5 on hand for the first time. Having failed to qualify a car at Monaco,
March had the new 771 ready for Ian Scheckter to drive.
Mario Andretti
in the Lotus 78, the American 1.5
secs faster than John Watson's Brabham-Alfa Romeo. The second Lotus driver Gunnar Nilsson was third with Jody Scheckter fourth in his Wolf (which
had won at Monaco a fortnight earlier). Behind them came Patrick Depailler (Tyrrell), Jochen Mass (McLaren), Carlos Reutemann (Ferrari) and Ronnie Peterson (Tyrrell) while the top 10 was
completed by James Hunt in his difficult M26 and
Jacques Laffite in the Ligier-Matra. Niki Lauda was 11th in his Ferrari.
It was raining on Sunday afternoon as the start of the race approached but it
was not certain it would continue and while most of the field was on wet tires,
Hunt chose slicks. Watson made the best start and took the lead from Andretti.
The field got through the first corner without any major adventures although
both Ian Scheckter and Harald Ertl spun but at the chicane
behind the paddock Andretti made a mistake and ran into the the back of Watson.
Both spun off. Nilsson had to swerve to avoid the incident and this allowed
Scheckter to take the lead. Nilsson was second with Mass third and Reutemann
fourth. Behind them came Depailler, Laffite, Peterson and Lauda. Hunt's tire
gamble was a disaster and he was dropping away quickly.
On the ninth lap Reutemann overtook Mass for third but a few laps later he spun
into retirement and Mass moved back to third. By then the track was drying and
there was a series of pit stops. Lauda stopped early and when the stops were
over he was ahead with Mass second and Alan Jones third in his Shadow. Nilsson had lost a lot
of ground because of sticking wheelnut and was eighth behind Brambilla,
Scheckter, Laffite and Peterson.
He overtook Peterson, Laffite and Brambilla, while Scheckter pitted when the
rains came again. Mass spun out on lap 40 and so Nilsson was back in second
place behind Lauda. He began to close as the track dried again (sending
Scheckter back to the pits) and on the 50th lap Nilsson took the lead and drove
away to win his first Grand Prix victory. Lauda was second with Peterson third
after a battle with Brambilla. Jones finished fifth and Stuck sixth.
Sammanställning
|
Grand Prix
|
Belgien
|
Datum
|
5
Juni 1977
|
Bana
|
Zolder
|
Säsong
|
1977
|
Deltävling
|
7
|
Längd (km)
|
4.262
|
Varv
|
70
|
Tid
|
1:55:05.710
|
|
|
NC=Not Classified |
NT=No time set in qualifying |
R=Retired |
EX=Excluded from meeting |
W=Withdrawn |
DQ=Disqualified |
NS=Did not start |
NQ=Did not qualify |
NPQ=Did not pre-qualify |
|

Aktuell ställning

 |