B20E motorrenovering

Denna sida uppdaterades senast 2016-12-29. Ansvarig för sidan är Rickard O. Lindström. Du är besökare besöksräknare

Det stod klart redan när jag köpte min Volvo 142 GL -72a - något behövde göras åt motorutrymmet... Det såg väl okey ut, men behövde minst sagt fräschas upp. Framförallt motorn såg ut att behöva få en översyn med tanke på all olja och skit som satt sig efter de dryga 40 årens användning...     Och när en frostplugg på baksidan av toppen plötsligt "försvann" så gav det ena det andra...

Innehåll:

Uppdatering 1    Söndagen den 6 november 2016

Sisädär... Motorhuven bortskruvad... Och där ser vi får B20E med en förlorad frostplugg på baksidan av topplocket... En myriad av sladdar å slangar - här gäller det att ha koll på hur saker och ting hänger ihop...
Själva insprutningspaketet bortplockat... ...och till slut även toppen...
Här framgår med önskvärd tydlighet uppfräschningsbehovet... ...ett tjockt lager ingrodd blandning av smuts, lera och olja...
En hel del grejor måste lossas innan lyft av motor och växellåda... ...och helt klart läcker det olja någonstans...
En motorlyft inhandlas på Biltema och monteras ihop i vardagsrummet... Bilen rullas ut... Det är i början av november 2016 och jag tror jag har lossat allt så att motorpaketett ska kunna lyftas ur...
Allting är klart för lyft, men det börjar skymma och i det första försöket går de nya spännbanden av... ...och morgonen därpå skall jag åka till USA en vecka (över presidentvalet)... motorlyft får vänta till hemkomsten...

Uppdatering 2    Söndagen den 20 november 2016

Men vad händer? Under min bortavaro drabbas Stockholm av det värsta snöovädret på 111 år... ...och kapellet över bilen håller naturligtvis inte tätt... cylindrarna i motorn (utan topplock) är fyllda av vatten visar det sig...
Men äntligen har den värsta snön smältit bort och med ordentliga kedjor får jag till slut ur motor och växellåda... ...ska faktiskt bli roligt att ta sig an detta paket... och med tanke på att vatten kommit in måste motorn rivas isär...
Hmm... här finns det bevisligen mer att göra nu när motorn är inte döljer övriga skavanker... Redo för dockning med ett nyinköpt motorstativ... dessa prylar från Biltema duger åt mig...
Sådärja... Det gick ju bra... Även om det sviktar rätt friskt... Och toppen - vad ska jag göra med den? Enligt Unander (www.zvunuex.se) bör jag åtminstone slipa in ventilerna...

Uppdatering 3    Torsdagen den 29 december 2016

Det här får vi se till att snygga upp... Kan man förzinka prylar själv måntro? Inte direkt några vändkanter att tala om, men jag bestämmer mig ändock för att gå igenom motorn ordentligt...
Kanske inte så mycket att fundera över, men jag bestämmer mig för att byta ram- och vevlager... Passar på att köpa dessa hos Motoroldies när jag ändå passerar Örebro...
Med vevaxeln borta kan jag konstatera att D-kammen (original i tidig B20E) ser helt okey ut... ...och ingenting ser ut att behöva slipas...
Det får stanna vid byte av kolvringar och hona loppen... ...samt se över om nånting behöver bytas i oljepumpen...

Fortsättning följer...

Up